Let op! Het programma start om 20:00 uur.
Om 19:00 is er inloop met een hapje en een drankje.
In dit prikkelende debat gaan docenten, pioniers uit de jongerenklimaatbeweging en activisme trainers met elkaar in gesprek. Wat kunnen we leren van de nieuwe klimaatbeweging die sinds Greta Thunberg actief is? Kunnen, mogen of moeten we dit vertalen naar onderwijs? En mag een school acties steunen of veroordelen op basis van de identiteit van de school? Een opvallend veelzijdig programma: met de presentatie van de nieuwe young adultroman ‘Winnen van de Wereld’, fragmenten uit de documentaire Bigger than Us, een monoloog uit de theatervoorstelling Power, een borrel na afloop en muziek van Fré.
Leraren en andere geïnteresseerden ontmoeten elkaar en gaan met elkaar in gesprek onder het genot van een hapje, en een drankje.
Bijna vijf jaar na Greta: wat heeft jongerenactivisme de afgelopen jaren maatschappelijk opgeleverd? Wat heeft het de aanjagers opgeleverd? Waar liepen ze tegenaan? Wat leerden zij als pioniers? Welke lessen willen ze delen met nieuwe activisten?
We gaan hierover in gesprek met Jesse van Schaik (medeoprichter Fridays for Future NL), Inez Nuijten (medeoprichter Youth for Climate) en Frederike Berendsen (medeoprichter Music Declares emergency NL) .
Grote maatschappelijke veranderingen gaan vaak samen met het overtreden van regels in de vorm van activisme. Wat moeten jongeren hierover weten? Welke overwegingen geven we ze mee? Waar liggen de grenzen?
We gaan hierover in gesprek met Mirjam Heldmann (Oxfam Novib, organizer en trainer activist lab), Mert Kumru (World’s Youth for Climate Justice) en Manal Moussane (Medisch student, voormalig VN-jongerenvertegenwoordiger Mensenrechten & Veiligheid).
Hoort activisme bij burgerschapsonderwijs? Hoe geven we dat in de lessen vorm? Mag onderwijs onder schooltijd ruimte bieden aan scholieren die deel willen nemen aan activisme? Mag een school toestemming/weigering voor deelname aan een actie onder schooltijd verbinden aan de identiteit van de school?
We gaan in gesprek met Sietske Huijbers (5VWO, Fridays for Future), Jeske Weerheijm (UNIC, docent geschiedenis, ontwikkelde keuzevak Burgerlijke Ongehoorzaamheid) en Bas Huijbers (Onderwijspionier, docent maatschappijleer bij Openbare Scholengemeenschap Bijlmer).
Mede mogelijk gemaakt door:
Oxfam Novib, Teachers for Climate, Cinéart, Uitgeverij Lemniscaat, Milieudefensie Jong, Youth for Climate, Stichting Technotrend, Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs.