Met soep, nepreserveringen en artivisme voeren actiegroepen de druk op musea op om te breken met de fossiele industrie. Steeds vaker zijn musea niet alleen het decor, maar ook het doelwit van klimaatactivisme. Dit roept onvermijdelijk morele verontwaardiging én media-aandacht op. Wordt er een grens overschreden wanneer cultureel erfgoed mogelijk in gevaar komen? Kapen activisten een podium dat bedoeld is voor meerdere stemmen? Feit is dat de acties effect sorteren: een groeiend aantal toonaangevende musea en culturele instellingen heeft onlangs besloten de banden met Shell niet te vernieuwen. Maar lang niet allemaal. Welke spanningen en dilemma’s spelen er bij het al dan niet aangaan van fossiele partnerschappen? En hoe kunnen culturele instellingen zelf bijdragen aan oplossingen voor deze maatschappelijke uitdaging? Musea, kunstenaars en activisten gaan in gesprek.
Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Over de sprekers

Josien Paulides is directeur bestuurder bij Museum Catherijneconvent en voorzitter van de Werkgroep Ethisch Fondsenwerven van de Museumvereniging. Deze werkgroep stelt een richtlijn op die ethiek en financiële belangen helpt afwegen, en ontwikkelt een format voor individuele instellingen om te gebruiken bij het opstellen van eigen beleid. Een richtlijn die collectieve houvast biedt, maar ook ruimte voor individuele afwegingen van musea.

Anneke Wensing is bestuurslid bij Fossil Free Culture. Dit is een collectief van kunstenaars, activisten en onderzoekers dat werkt op het snijvlak van kunst en klimaatactivisme. Hun doel is om een einde te maken aan olie- en gassponsoring van publieke culturele instellingen in nederland en, in bredere zin, om de maatschappelijke legitimiteit van de fossiele industrie kritisch te ondermijnen.

Evert van Os is algemeen directeur van Singer Laren, museum en theater met een sterke culturele en maatschappelijke betrokkenheid. Met zijn achtergrond in zowel de culturele als commerciële sector is hij goed bekend met de balans tussen ondernemerschap en ethiek en bevraagt hij de definitie van ‘fout’ geld – geld afkomstig van verdachte of criminele bron – en werpt hij de vraag op of het aan musea is om die definitie op te rekken.

 

ProgrammareeksGroene Transitie

Hoe geven we praktische invulling aan alle duurzame doelen in de Metropoolregio Amsterdam?