Ruim één op de zes Amsterdammers leeft onder de armoedegrens, terwijl het aantal miljonairs in de stad verdubbelde. Er is een lerarentekort van 706 fte in de stad (706 fulltime leraren). En er staan 300 Amsterdamse kinderen op de wachtlijst voor jeugdzorg en speciaal onderwijs. Zomaar een greep uit de actuele onderwerpen die de aandacht van Marjolein Moorman vragen, wethouder in Amsterdam sinds 2018. Deze avond gaan we met de wethouder in gesprek over haar drijfveren, blikken we terug op vijf jaar wethouderschap en kijken we vooruit. Want hoe gaan we de grote verschillen tussen arm en rijk tegen in deze stad? Hoe zorgen we ervoor dat we écht inzetten op armoedebestrijding en bestaanszekerheid in plaats van allerlei complexe armoederegelingen? Hoe zetten we verder in op kansengelijkheid in het onderwijs? Hoe gaan we het lerarentekort tegen? En hoe ziet zij de toekomst van jeugdzorg voor zich? Kortom: wat kunnen we de komende jaren van de wethouder verwachten? In gesprek met de wethouder, experts en het publiek.
Over het programma
In dit programma gaan we een uur in gesprek met wethouder Marjolein Moorman. Tijdens dit uur zijn er drie sprekers een bijdragen leveren op drie verschillende onderwerpen: bestaanszekerheid, jeugdzorg en onderwijs. Na het eerste uur is er ruimte voor de zaal om in gesprek te gaan met de wethouder.
Met bijdragen van
Lucia Martis, één van de sleutelfiguren in Zuidoost en ondersteunt bewoners in bestaanszekerheid. Met haar stichting Profor, die ze in 1997 oprichtte, helpt ze etnische minderheidsgroepen (in het bijzonder Antillianen, Arubanen en Spaanstaligen) met o.a. zelfredzaamheid en schuldhulp. Laagdrempeligheid staat centraal in de aanpak van Lucia Martis & Profor.
Noah van der Zande, ervaringsdeskundige in de jeugdzorg, trainer bij ExpEx (platform dat de jeugdzorg wil verbeteren vanuit het perspectief van de jongeren zelf) en ambassadeur bij Levvel (specialistische jeugdhulp en jeugdGGZ in Amsterdam en omgeving).
Aruna Hoofs is docent Nederlands op het vmbo in Amsterdam, op het Mediacollege. Daarnaast richtte ze Kansengelijkheid in het onderwijs op, een platform met portretten van onderwijsprofessionals die hun ideeën over kansengelijkheid in het onderwijs delen.
Over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs. Sarah Sylbing en Ester Gould volgen achtstegroepers vlak voor het eindadvies voor de middelbare school. Sommige kinderen worstelen met hun thuissituatie, anderen gaan gebukt onder prestatiedrang. Gelukkig zijn er de zeer betrokken leraren, de mentor, de bestuurder en de wethouder. Maar is dat genoeg? >>
Meer dan de helft van het huidige onderwijspersoneel in Amsterdam heeft overwogen om het primair onderwijs te verlaten. In het ‘burn-outgevoelige beroep’ moet de werkdruk omlaag, vinden leerkrachten. >>
De Amsterdamse onderwijswethouder Marjolein Moorman weet heus wel dat je naar je lichaam moet luisteren. Toch werd ze begin deze zomer overvallen door een blindedarmontsteking. ‘Iedereen zei ‘neem de tijd voor je herstel’, maar ik kan óók nadenken als ik ziek ben’. Deel vier in een reeks interviews in de zomer, de tijd voor rust en reflectie. >>
Hoe groot de problemen in de jeugdzorg en het speciaal onderwijs zijn, illustreert de wachtlijst van ruim 300 jonge kinderen in Amsterdam met een ernstige beperking of stoornis. Zij zitten thuis zonder hulp; hun gezinnen worden langzaam tot wanhoop gedreven. >>
De huisbezoekers van stichting Sina, die tien jaar bestaat, komen jaarlijks in duizenden Amsterdamse kinderkamers om spullen uit te delen. Het Parool loopt mee. ‘Deze matrassen? Die komen van de straat.’ >>