Over de sprekers
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs bovendien verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam en is tevens gastwetenschapper aan de Universiteit van Antwerpen.
Aruna Hoofs is docent Nederlands op het vmbo en oprichter van het project Kansengelijkheid in het onderwijs, een platform met portretten van onderwijsprofessionals die hun ideeën over kansengelijkheid in het onderwijs delen.
Qichell Hasselbaink is eerstejaars student bestuurskunde en één van de oprichters van JARA. Tijdens haar jaren op het MBO heeft zij zich ingezet voor stagediscriminatie, inclusie & diversiteit en het welzijn van jongeren. Nu gaat zij verder met deze vraagstukken op het HBO.
Wouter van der Horst is Practor Mediawijsheid bij het gelijknamige practoraat. In deze rol doet Wouter onder andere onderzoek naar kansenongelijkheid in het mbo door het gebruik van onderwijstechnologie. Naast zijn rol als practor adviseert Wouter diverse nationale en internationale musea en onderwijsinstellingen op het gebied van educatie, burgerschap & technologie.
Yasin Yaylali is docent Nederlands, mede-oprichter van Meesters Met Dromen en mede-auteur van ‘Het geheim van de leraar’ (2023). Maar dit zijn lang niet de enige manieren waarop hij betrokken is bij het onderwijs en kansengelijkheid: hij is ook projectleider bij ‘Leraar voor een dag’ en ‘Amsterdamse klas’, regisseur van ‘Generatie VMBO’, YouTuber, programmamaker, bedenker van de serie ‘Hoe was jij op school?’ en mede-oprichter van ‘Zomer met dromen’ (zomerschool).
Milio van de Kamp is socioloog, universitair docent en auteur van het boek ‘Misschien moet je iets lager mikken’. In het huis waarin Milio van de Kamp opgroeit is regelmatig geen licht of warm water en in de buurt waar hij woont is criminaliteit aan de orde van de dag. Toch lukt hem uiteindelijk wat zovelen niet lukt: ontsnappen uit de armoede. Hoewel zijn docent hem adviseert ‘iets lager te mikken’, slaagt hij erin vanuit het vmbo de universiteit te bereiken. Maar de sociale stijging komt niet zonder offers. In ‘Misschien moet je iets lager mikken’ vertelt Milio aan de hand van zijn eigen ervaringen over de impact van armoede en kansenongelijkheid.
Leraren en andere geïnteresseerden ontmoeten elkaar en gaan in gesprek onder het genot van een hapje en een drankje. Bekijk ‘Een ode aan de onderwijsprofessional’.
Start programma. Laat je inspireren door een keynote van Iliass El Hadioui. Luister naar de innovatieve ideeën van onderwijsprofessionals in de vorm van een panelgesprek en laat je live portretteren voor de website Kansengelijkheid in het Onderwijs .
De verschillen tussen kansrijk en kansarm zijn enorm in Amsterdam – en worden alleen maar groter. Waar het ene kind zijn leraar moet vragen om een boterham, eet het andere kind elke dag sushi in de pauze. Welke gevolgen heeft die kloof voor de bewoners van de stad? En kan het tij nog worden gekeerd? >>
Het platform Kansengelijkheid in het Onderwijs is in 2021 opgezet door Aruna Hoofs. Met inspirerende portretten vertelt zij op dit platform de verhalen van onderwijsprofessionals en hoe zij allen op hun eigen manier bijdragen aan kansengelijkheid >>