In onze moderne samenleving zijn steeds meer mensen op zoek naar vormen van zingeving. Het aantal mensen dat zich aansluit bij een religieuze organisatie neemt echter al jaren af. Hoe zit dat met het Jodendom? Wat betekent het om Joods te zijn in het Nederland van de 21e eeuw? Vier jonge Joodse Nederlanders gaan met elkaar in gesprek over hun belevenis van de Joodse traditie, cultuur en religie. Zien zij zichzelf als religieus? Hoe ziet hun Joodse leven eruit in de dagelijkse praktijk? Is er wel plek in het Nederland van de 21 eeuw om Joods te zijn? En hoe zien zij de toekomst van de Joodse gemeenschap in Nederland?
Lievnath Faber (1983) was jarenlang artistiek leider van filmfestival Filmisreal. Tegenwoordig werkt ze bij het Paideia European Institute for Jewish Studies in Stockholm als cultureel programmamaker en geboorte- en stervensbegeleider. Ze pleit ervoor om deze levensgebeurtenissen weer op te nemen in de (Joodse) gemeenschap. Lievnath is een van de initiatiefnemers van Oy Vey, een in 2019 opgerichte open en inclusieve Joods-culturele hub in Amsterdam.
Nachshon Rodrigues Pereira (1986) werkt als studiecoördinator bij het Nederlands Israëlietisch Seminarium. Hij was jarenlang actief lid en voorzanger bij de Portugees-Israëlietische gemeente in Amsterdam. In 2015 heeft hij een nieuwe gemeente genaamd Bendigamos in het leven te roepen, een initiatief dat vooral veel weerklank vindt bij de jongere generatie Joden in Nederland.
Bar Vingerling (1992) studeerde Hebreeuwse en Joodse studies in Leiden en werkt momenteel voor de Portugees-Israëlietische Gemeente. Op zijn achttiende besloot hij gioer te doen, om Joods te worden. Hij studeerde een tijdje aan een jesjiewa, een Talmoed-hogeschool, in Jeruzalem. Momenteel rond Bar zijn masteropleiding Midden-Oostenstudies af aan de UvA.
Gigi Gil (1995) studeert geneeskunde in Leiden, zit in het bestuur van CIJO, de jongerenorganisatie van het CIDI, en was voorzitter van de socialistisch-zionistische Joodse jeugdbeweging Haboniem. Gigi voelt zich Joods als ze sjabbat viert met haar twee niet-Joodse huisgenotes en kan zich de laatste synagogedienst die ze heeft bijgewoond niet herinneren.