De markt is de plek van ontmoeting, startende ondernemers, lokaal en gezond voedsel en is van cultuurhistorische waarde voor de stad. Echter door veranderend consumentengedrag en concurrentie staan de laatste jaren steeds meer kramen leeg. Zonder adequaat ingrijpen is het zomaar mogelijk dat een groot aantal markten verdwijnen. Waarom zijn markten van onschatbare waarde voor onze stad? Wat maakt een markt een succes of mislukking? En hoe blazen we nieuw leven in onrendabele markten? Tijdens deze avond gaan we in gesprek met deskundigen, betrokken burgers en de gemeente Amsterdam over de toekomst van de Amsterdamse markten.
Een eenduidige oplossing om de markten te stimuleren bestaat niet. Dit is afhankelijk van de diversiteit van de bewoners en hun behoeftes en de locatie in de wijk. Oplossingen die worden aangedragen zijn:
- Het verminderen van marktplaatsen en marktdagen, zodat vraag en aanbod in balans kan worden gebracht
- De kwaliteit van de markten moet verbeterd worden door een divers aanbod of juist specialisatie. Door bijvoorbeeld een zo breed mogelijk assortiment, zitgelegenheid, aankleding van de markt en betere markttijden
- Door meer samenwerking met omliggende winkelgebieden, versterking van ondernemerschap en innovatie
Maar welke oplossing pas je waar toe en in welke vorm?
- Peter Groenendaal is placemaker bij Placemaking Plus, waarbij hij communities wil laten aansluiten bij de groeiende Placemaking beweging; van openbare ruimte naar ‘place’.
- Annet van Otterloo is werkzaam bij Stichting Freehouse, waar zij werkt aan een project over de rol van cultuur, economie en onderwijs in de stedelijke vernieuwing.
- Als manager markten Gemeente Amsterdam kan Marjolein van der Vlugt-Smit inzicht geven over het beheer van de markten, maar hoe komen we tot volle markten en hoe maken we markten aantrekkelijk voor jongeren en tweeverdieners?
- De Pure Markt is een initiatief van Trienet Kroon, een markt waarmee zij inspelen op de vraag naar pure, ambachtelijke producten. Hoe brengen zij dit onder de aandacht bij een breder publiek?
- Als Urban Planner en onderzoeker bij UvA weet Ying-Tzu Lin te vertellen over markten in Taiwan en Hong Kong, hoe gaan zij om met de markten en wat kunnen wij daarvan leren?
- Ellen van Vugt als adviseur en eigenaar bij MRKT houdt zich bezig met het optimaal laten functioneren van stedelijke leefomgevingen op het gebied van retail en markten. Waarom zijn markten belangrijk voor een leefbare stad?
De Amsterdamse markten leiden veelal een zieltogend bestaan: gemiddeld staat een op de vier kramen leeg. De gemeente wil zich nu actiever in de kwestie mengen; dat kan leiden tot het samenvoegen, verkleinen of verplaatsen van markten.
De Belg doet zijn boodschappen weer volop op de markt. Dat blijkt uit de stijging van het aantal marktkramers: van 7.509 in 2011 naar 7.798 in 2016. Ook steeds meer jonge mensen bezoeken daar de markt.
Groente en fruit, noten en kaas, je haalt het vaak op de markt. Maar onderbroeken, sokken of andere kleding steeds minder. Dat is te zien: het aantal kramen waar je textiel kunt kopen, is drastisch gedaald.