Terwijl online verkoop tijdens de pandemie zijn hoogtijdagen viert, krijgen fysieke winkels harde klappen. Het aantal bezoekers van winkelstraten is met 79% gedaald en omzetten zijn slechts een schijntje van wat ze normaal zouden zijn. Retailers en vastgoedondernemers hebben een ‘gentlemen’s agreement’ gemaakt om samen de crisis het hoofd te bieden, maar de toekomst is nog altijd onzeker. Deze avond gaan we in op de effecten van de pandemie op het winkellandschap met het oog op het aankomende jaar: wat staat deze sector te wachten? Wat heeft de coronacrisis in gang gezet en hoe moeten betrokken beleggers en ondernemers het hoofd boven water houden?
Neem deel via de knop ‘Praat mee via Zoom’ om tijdens de livecast vragen te stellen aan de sprekers via de chat.
Dr. Anne Risselada is economisch geograaf bij de HvA en University of Applied Sciences, waar zij onderzoek doet naar toekomstbestendige winkelgebieden. Deze avond zal zij ons meer vertellen over de prognoses die er vóór het coronavirus voor winkelgebieden waren, over hoe technologie en internet winkeliers juist kan helpen en over het belang van samenwerkingen tussen alle betrokkenen.
Farzad Ghaus is directeur van Stad&Co en begeleid bedrijveninvesteringszones (BIZ), een regeling waarbij ondernemers en vastgoedeigenaren gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Hij zal ons vertellen waar hij op dit moment mee bezig is, waarom het belangrijk is om juist nu verder te kijken dan alleen uitstel van huur en waarom gemeenschapszin tussen ondernemers en de buurt waarin ze zitten zo belangrijk is.
Lisette van Doorn is CEO bij Urban Land Institute Europe, de internationale kennis- en netwerkorganisatie voor professionals die zich bezig houden met stedelijke ontwikkeling en vastgoed. Zij brachten eind maart het rapport Reshaping Retail uit, waarvan de resultaten actueler zijn dan van te voren bedacht. Vanuit haar achtergrond binnen de vastgoedsector bij oa. CBRE en met haar internationale kennis vanuit ULI Europe zal zij haar overdenkingen over de retailsector met ons delen.
Gijs Bessem is managing partner bij KroesePaternotte dat zich specialiseert in retail advies. Gijs Bessem was een belangrijke spil in het tot stand komen van het steunakkoord voor de Retailsector en gaat ons vertellen waarom zo’n akkoord alleen zin heeft als het breedgedragen is: door zowel huurders als verhuurders.
Jan Disseldorp heeft zijn eigen ‘culinaire verwen’-avond winkel STERK in de Clercqstraat en is voorzitter van Stichting Ondernemers Oud-West. Hij zal ons vertellen wat ondernemers in zijn omgeving doen om het hoofd boven water te houden en hoe hij zich staande hoopt te houden in de anderhalve meter-economie het aankomende jaar.
De uitbraak van corona zal de afname van het aantal fysieke winkels versnellen. Dat voorspelt Huib Lubbers, directeur van adviesbureau RMC Smart Retailing. Het vermijden van contacten om verspreiding van het virus te voorkomen verandert het koopgedrag. Consumenten wijken uit naar internetwinkels en een deel zal de smaak van online kopen te pakken krijgen.
De retailsector, de vastgoedbedrijven en vastgoedfinanciers hebben richtlijnen opgesteld over de manier waarop winkels die in ernstige problemen zijn gekomen door de coronacrisis hulp kunnen krijgen. Zo is onder meer overeengekomen dat de verhuurders van de panden de huur (deels) opschorten in april, mei en juni. Ook zullen ze geen winkeliers uitzetten als die kunnen aantonen dat de problemen komen door de crisis.
Financiers uit binnen- en buitenland zijn als gevolg van de coronacrisis nauwelijks meer te porren om geld te steken in hotel- en winkelbeleggingen. Dit blijkt uit een onderzoek onder vastgoedfinanciers van financieel advieskantoor Asset Partners uit Amsterdam.
Door Matthijs de Boer, stedenbouwkundige en architect bij MDBS. De beelden van lege stadscentra zetten aan het denken. We mogen niet de stad in. Hoe lang houden we dat vol? En hoe lang houdt de stad dat vol?