Om het culturele seizoen op een bijzondere manier af te sluiten, vertoont Pakhuis de Zwijger (i.s.m. IDFA) maar liefst 8 unieke documentaires op het plein voor ons pand. Een perfecte gelegenheid voor een gezellige filmavond met vrienden, buren en relaties. Kom van te voren lekker langs voor een hapje of een drankje en duik daarna in een van onze strandstoelen op het plein om na zonsondergang te kijken naar de beste IDFA documentaires!
Check het overzicht en reserveer alvast voor je favoriete IDFA documentaire (vertoningen starten om 22:00u):
- Beirut: Eye of the Storm (woensdag 5 juli)
- Atlantide (donderdag 6 juli)
- How the Room Felt (vrijdag 8 juli)
- Searchers (maandag 11 juli)
- The Beach of Enchaquirados (dinsdag 12 juli)
- All Light, Everywhere (woensdag 13 juli)
- The Gig Is Up (donderdag 14 juli)
- Rebellion (vrijdag 15 juli)
Beirut: Eye of the Storm
Vier progressieve vrouwen leggen in oktober 2019 de opstand in Beiroet vast: journalist Hanine, de Iraakse cameravrouw Lujain en de zussen Noel en Michelle, twee artiesten die met hun vaak ironische liedjes een van de stemmen vormen van hun generatie. Er heerst een gevoel van hoop, van verandering. Een paar maanden later is de stad in lockdown vanwege de coronacrisis en lijkt al het optimisme vervlogen.
Atlantide
In Venetië speelt het hele leven zich op het water af, dus opgeschoten tieners hebben er geen opgevoerde brommers maar razendsnelle speedbootjes, oftewel barchini. De gespierde, zongebruinde jongens bekrassen de houten meerpalen van de stad met hun initialen en de maximumsnelheden die ze uit hun machines hebben weten te persen.
Daniele is een van deze jongens, afkomstig van het eilandje Sant’Erasmo, aan de rand van de laguna van Venetië. Het is slechts een steenworp verwijderd van het toeristische oude centrum, maar toch een compleet andere wereld. De lome zomerdagen brengt hij door met zijn maten op hun bootjes, met een constante soundtrack van dreunende beats, of met zijn vriendin, terwijl hij aan zijn buitenboordmotor sleutelt. Het zwijgzame poseren van de jongens onderling staat in schril contrast met de tastende intimiteit van het jonge stel.
Wat realistisch begint, als documentaire of hyperrealistische fictie, explodeert in een operatesk slot rond een gewelddadig en tot mislukken gedoemd inwijdingsritueel.
How the Room Felt
In de Georgische stad Kutaisi vormt het lokale vrouwenvoetbalteam het hart van een groep vrouwelijke en non-binaire queers, die geregeld samenkomen om elkaar te zien, te feesten, te knuffelen en existentiële kwesties te bespreken. De samenkomsten vormen een safe space voor deze jonge mensen, in een maatschappij die bepaald niet bekendstaat om het omarmen van haar lhbtiq+-gemeenschap. Discriminatie, uitsluiting en geweld zijn voor deze sporters en hun vriend(in)nen dagelijkse realiteit, zowel buiten op straat als – in sommige gevallen – binnen het gezin. Bij elkaar vinden ze de liefde, de warmte en de veiligheid om volledig zichzelf te kunnen zijn.
Searchers
Liefde vinden in coronatijd: hoe doen ze dat in New York? Een bont gezelschap ‘zoekenden’, van een jonge man tot een grijzende dame met leesbril, passeert de revue. Allen zoeken de liefde online; van Tinder tot Grindr. Door een bijzondere montagetechniek zien we de ‘zoeker’ in beeld met op de achtergrond, vaag, de mogelijke matches. We zien de twijfel op de gezichten wanneer er naar links of rechts moet worden geswipet.
Wanneer het schrijven van een profieltekst ter sprake komt, blijkt ook de filmmaker op zoek. Samen met zijn moeder van zeventig bekijkt hij zijn matches. Daarmee is Searchers – dat eerder te zien was op Sundance – niet alleen een portret van zoekende New Yorkers, maar ook de persoonlijke zoektocht van de filmmaker.
The Beach of Enchaquirados
Overdag vissen op zee, ’s avonds een bescheiden strandbarretje runnen, dat is hoe Vicky haar dagen slijt in een winderig kustplaatsje in Ecuador. De stiltes, de leegte, de karige visopbrengst: er hangt een sfeer van onvervulde verlangens rond haar leven. En toch straalt The Beach of Enchaquirados ook een onweerstaanbare, bevrijdende warmte uit. Het sociale leven in dit vissersdorpje kabbelt op een heerlijk serene manier voort voor het oog van de camera, dankzij fraai gestileerde shots en een prettig montagetempo. Veel woorden zijn er niet nodig om de vanzelfsprekendheid van dit bestaan te vangen.
Vicky behoort tot een plaatselijke trans gemeenschap waar gender en seksualiteit niet zo strak omlijnd zijn. Het potige werk op zee wisselt ze af met vrouwelijke elegantie in haar privéleven. Hoe haaks die werelden ook op elkaar lijken te staan, filmmaker Iván Mora Manzano filmt beide met dezelfde affectie. Van het lacherige geflirt tot de openhartige gesprekken over een incompleet leven, en van de desolate stranden tot de bruisende carnavalstijd.
All Light, Everywhere
Door iets vast te leggen, laat je heel veel niet zien. Dat is de premisse die dit filmische essay vanuit verschillende oogpunten verkent. Een trotse directeur geeft een rondleiding door zijn bedrijf in bodycams. Diezelfde camera’s worden geïntroduceerd bij een politieafdeling in het door criminaliteit geteisterde Baltimore. Wetenschappers onderzoeken de impact van beelden op degenen die ze zien. En een ontwikkelaar probeert een live versie van Google Maps aan de man te brengen.
Alle morele dilemma’s rond beeldopnamen − zoals inbreuk op privacy en misbruik van data – komen aan de orde. Ook is er ruimte voor een historisch perspectief op de relatie tussen beeldtechnologie en macht − van de allereerste foto’s en met camera’s uitgeruste duiven tot moderne oorlogsdrones en bodycams. De lijnen worden aan elkaar geknoopt door een filosofische voice-over, en doorsneden door lyrische en intense beeldcompilaties die van een stuwende soundtrack zijn voorzien.
The Gig is Up
Ze zijn chauffeur, bezorger of klusser voor Uber, Deliveroo en TaskRabbit, of voeren online taken uit om algoritmes van menselijke kennis te voorzien. Deze ‘gig workers’ werken als kleine zelfstandigen voor grote online platforms en krijgen per klus betaald. Enkelen van hen komen voorbij in deze toegankelijke, breed opgezette documentaire: de Nigeriaanse Mitchell uit Lagos, die A.I. jobs doet voor Amazon, de steeds minder verdienende, wanhopige Uber-chauffeur Annette uit Californië en de kettingrokende maaltijdbezorger Leila uit Parijs, die opkomt voor een verongelukte collega. In hoog tempo worden hun pijnlijke verhalen over klantbeoordelingen, deactiveringen en moordende werkschema’s afgewisseld met analyses van techjournalisten, deskundigen en ondernemers. Die leggen helder en precies uit hoe de ‘gig economy’ werkt en delen genereus hun soms verbijsterende inzichten.
Rebellion
In april 2019 blokkeert Extinction Rebellion dagenlang enkele strategische verkeerspunten in Londen, waarbij honderden geweldloze demonstranten worden gearresteerd. Rebelleren werkt, reageert de internationale klimaatjurist Farhana Yamin bijna verbaasd als de regering hun eis inwilligt om de klimaatnoodtoestand uit te roepen. Al decennialang zet zij zich bij de VN in voor klimaatrechtvaardigheid, maar ze is teleurgesteld in de vooruitgang die daar wordt geboekt. Daarom sluit ze zich aan bij deze nieuwe beweging, die overheden ter verantwoording roept voor hun nalatigheid in het licht van de klimaatcrisis. Via burgerlijke ongehoorzaamheid en het ontregelen van de status quo onderstreept de beweging de noodzaak van radicale veranderingen, en wel nú.
Lijkt het jou leuk om een documentaire gratis te bekijken? Vergeet dan niet om een plekje te reserveren. Dat kan je doen door te klikken op de link per documentaire. Hopelijk tot dan!