Na maanden corona begint de crisis meer normaal te voelen. We kunnen weer naar restaurants, op vakantie en naar de bioscoop. We vergeten zo bijna de ernst van deze tijd, van de coronacrisis, de klimaatcrisis, de stikstofcrisis, de sociale crisis, en de aankomende economische crisis.
In onze programma’s gaan wij op zoek naar nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën, naar de wereld van morgen. We willen deze wereld ontdekken door het voeren van het juiste gesprek, door het stellen van de juiste vragen. Soms lukt dit, te vaak ook niet. Dan horen we het halve verhaal, of blijven we steken op de basale oneliners; ‘Als je dat doet dan verstoor je de concurrentiepositie van de KLM’ of ‘ De haven moet nu op slot’. Dit helpt het publieke gesprek niet, want moeten wij dan opdraaien voor het uitstelgedrag van de luchtvaartsector en wie helpt al die mensen die afhankelijk zijn van de haven aan een nieuwe baan?
Het open gesprek is urgenter dan ooit, het is urgenter dan ooit dat we de juiste vragen blijven stellen. Toch worstel ik hiermee, hoe stel je de juiste vragen over de toekomst van de Nederlandse logistieke sector? Hoe bespreek je de open kansen en gevaren van de digitalisering van onze overheid? Zo ben ik in ‘De Poort van Europa’ op zoek gegaan naar de toekomst van de Nederlandse logistieke sector, ik vroeg de sprekers te praten over de vragen van de komende 20 jaar, niet het komende jaar. In de ‘Donut Startup’ vroeg ik ondernemers hoe we nieuwe initiatieven en nieuwe bedrijven het beste kunnen steunen, en waarom. In ‘Kan een app de wereld kan redden’ onderzochten we de zin en onzin van de tracking-apps bij de bestrijding van de pandemie.
Deze programma’s waren steeds slechts de aanzet voor een groter en breder gesprek. Ook in het najaar gaat dit gesprek door, zo starten we met een programmareeks over de verdeling van de schaarse ruimte en gaan wij door met Tech for Society en met programma’s over startups en mobiliteit.
Het open gesprek is nodig, want juist in deze tijd moeten we onze leiders kunnen aanspreken. Zij moeten ons voorbereiden op de moeilijke keuzes die ons te wachten staan. Nederland is geen eiland in splendid isolation, maar onderdel van de wereld. We moeten het daarover hebben, alleen zo kunnen we de grote vragen van het komende decennium aan.
Speciaal voor het Pakhuis de Zwijger Magazine stelde ik een persoonlijke kijk-, lees-, en luisterlijst samen. Veel leesplezier!
Servaz’s Kijklijst: Graag handen aan het stuur
Metropolitan Mobility #3│De Poort van Europa
22 JUN 2020│Wat is de toekomst van logistiek in Nederland? Klik hier om naar de programmapagina te gaan.
Science for the City #Special│Social Distance on Sidewalks
4 JUN 2020│Hoe kunnen we de openbare ruimte herinrichten volgens de 1,5 meter regels? Klik hier om naar de programmapagina te gaan.
Tech for Society #2│Kan een app de wereld redden?
8 MEI 2020│Over de zin en onzin van een corona-app. Klik hier om naar de programmapagina te gaan.
De Startup Tafel #1│Donut Startup
16 JUN 2020│Hoe overleven de startups de corona-crisis? Klik hier om naar de programmapagina te gaan.
Servaz’s Luistertip: Graag handen aan het stuur
Pakhuis de Zwijger Podcast #81: Marco te Brömmelstroet│Over een andere kijk op mobiliteit.
In deze podcast spreekt Annick van Rinsum met Marco te Brömmelstroet, professor in Urban Mobility Futres. Ze spreken over de hardnekkige ‘gestolde’ ideeën die mobiliteit als een lineair proces voorstellen, over de noodzaak voor het re-politiseren van onze straten en steden, en over de scheppende kracht van taal.
Preparedness is one of the things that governments are for
Nu overheden vele miljarden in stelling brengen om de economie te stimuleren, klinkt de roep om direct de strijd tegen klimaatverandering op te voeren. Hoe zou dit ‘groene herstel’ eruit moeten zien? En hoe kansrijk is dit idee?