Hoe ervaren en doorleven de oude en nieuwe bewoners gentrificatie? Wat zijn de copingmechanismen voor bijvoorbeeld de sloop en verkoop van sociale huurwoningen? Is er ooit publiekelijke erkenning gekomen voor de concentratie van Amsterdammers met een migratieachtergrond in buurten buiten de ring, oftewel hoe voelt het om een ‘niet-westerse allochtoon’ te zijn?
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten zal zich op 29, 30 en 31 maart in een driedaags collectief onderzoek verdiepen in de pijnpunten van de woongeschiedenis van Amsterdam Nieuw-West. Onder leiding van de onderzoekers Aminata Cairo, Tayfun Balçik, Rosa te Velde, Camiël Kesser en Paulina Trejo Méndez doet het lectoraat een oefening in collectief herinneren, bewegen en dialoog. Iedereen die geïnteresseerd is in de strijd tegen gentrificatie is welkom om zich bij dit onderzoek aan te sluiten, vooral: mensen die in Nieuw-West wonen en ook kunstenaars, studenten en activisten van buiten Nieuw-West.
Een van de onderzoekers die zich al langere tijd inzet tegen de gentrificatie van Nieuw-West is historicus en activist Tayfun Balçik. Momenteel is hij bezig met het schrijven van een boek: memoires over o.a. zijn eigen woongeschiedenis in Amsterdam, een beweging van West naar Nieuw-West, getekend door zijn veel te lange zoektocht naar een eigen sociale huurwoning en daarmee zelfstandigheid en bestaanszekerheid.
In de Easter School: Re-Membering Nieuw-West zal Tayfun aan de hand van fragmenten uit het manuscript van zijn boek dieper ingaan op de impact van zijn persoonlijke woongeschiedenis op zijn verdere werk en leven. Tijdens de geplande fietstocht van Amsterdam West naar Nieuw-West zal deze geschiedenis voelbaar worden. Hieronder alvast een klein voorproefje met een drietal fragmenten.
“Terwijl het leek alsof iedereen in Amsterdam op kamers ging, woningen kocht en wooncarrière maakte, trok ik me terug, op de zolderkamer van anne en baba in Nieuw-West. In wanhoop op zoek naar de juiste formule om economisch én cultureel zelfstandig te worden.”
“Hoe kon ik nou uit het vicieuze cirkel van uitkeringsafhankelijkheid komen, waar ik uiteindelijk zelf ook een paar jaar in vast kwam te zitten? Hoe kon ik dat op een manier doen waarbij ik ook mijn teleurgestelde ouders, die zo blij waren geweest dat ik als eerste in de familie naar de universiteit ging, trots kon maken? Was dat überhaupt wel mogelijk voor een Turkse jongen uit Amsterdam Nieuw-West die geschiedenis ging studeren op een Nederlandse universiteit?”
“Je lijkt hier op een illie’ zegt mijn neefje van elf. Hij kijkt naar de foto die op mijn Turkse paspoort prijkt. ‘Hé! Waarom moet je dat nou zeggen?’, vraag ik geschrokken en teleurgesteld over die hardnekkige verbastering van het woord illegaal, die ook de nieuwste generaties heeft weten te bereiken.”
Ben je nieuwsgierig geworden naar meer verhalen en/of heb je zelf een verhaal te vertellen over dit onderwerp? Meld je dan gratis aan voor de Easter School via deze link, hier kun je ook meer informatie vinden over specifieke tijden, locaties en benodigdheden.
Vragen? Stuur een email naar: [email protected]
Deze gratis ‘Easter School’ vindt plaats op initiatief van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten vanuit het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten.