Hoe kunnen we onderwijs innoveren om inclusie en diversiteit te bevorderen? Hoe integreren we de mensen in de marge van een gedigitaliseerde samenleving? Codam wil in dit proces een centrale rol spelen. De Zwijger ging met hoofd communicatie Lisa Stamm en student William Jamie van Eesteren in gesprek over dit project en hun bijdrage aan WeMakeThe.City festival.
Wat is de kracht van de stad?
J: De stad heeft heel veel potentieel, en een van de kernpunten om hiervan te profiteren is onderwijs. Het blijkt vaak dat de beste omgeving voor innovatie en leren door onderwijs wordt gefaciliteerd. Voor steden en landen ligt de lat bij hoe ver je onderwijs ondersteunt. Mensen denken hierdoor nog steeds dat Amerika the place to be is om tech te leren.
L: Wij moeten bedrijven bouwen zoals Facebook, Google en Uber. Alles gaat naar Amerika, waarom niet hier? We hebben hier ook sterke spelers. Dat vind ik belangrijk aan Amsterdam. Dit soort bedrijven nemen het initiatief om andere vormen van onderwijs te steunen.
Wat voor uitdagingen zien jullie als meest urgent voor de stad?
L: In Amsterdam hebben we niet genoeg programmeurs en dat willen we veranderen.
J: Codam is gebaseerd op peer-to-peer learning. Het idee is om onderwijs meer toegankelijk te maken voor verschillende mensen maar ook om onderwijs zelf te veranderen. We denken dat peer-to-peer learning, no teachers en peer influence toegepast kan worden op de basisschool, de middelbare school en andere gebieden van onderwijs. Dat kan enorm bijdragen aan de toekomst van de stad. Er is wel een curriculum, dat kan je zo volgen en op je eigen tempo afmaken. Maar er zijn geen deadlines, en het is gratis. Ik vind dat een heel bijzonder idee en een ongelofelijke model voor onderwijs.
L: Op het moment zijn er 3,000 studenten en 15,000 programmeurs in the IT. Het is niet meer van deze dag dat je helemaal geen digitale vaardigheden hebt, en het idee is te demonstreren dat je makkelijk digitale vaardigheden kan opbouwen en toepassen in het werkvak. Bijvoorbeeld in banken, gezondheidszorg, robotica, big data of bij het ontwerpen van modellen die mensen kunnen helpen met ziektes voorspellen.
J: Volgens mij is het een beetje de een kip en het ei probleem. Als meer mensen worden opgeleid gaan zij ook bedrijven beginnen en wordt de vraag groter. Dan loopt het wel exponentieel uit de hand.
L: Wij willen ook 50/50 gendergelijkheid hebben. Op het moment zitten we op 27% vrouwelijke van de 69 actieve studenten. Hier zijn we trots op, want de meeste ICT opleidingen zitten rond 11%.
Ook zijn er genoeg leerlingen die vanwege redenen zijn uitgevallen door het systeem: Een onstabiele thuissituatie, of je past niet in het traditionele systeem. Iedereen hier bindt aan het feit: “Ik pas niet in het internationale systeem maar ik kan niet stoppen met leren”. Hoe interessant is het voor jou dat je nu in aanraking komt met mensen van een heel ander leven?
J: Ja! Heel interessant!
L: Daarom strijden wij voor het diversiteit. Je kan niet dezelfde problemen met dezelfde mensen oplossen. Als alle problemen moeten worden opgelost door hetzelfde type man, dan worden de problemen niet opgelost. Ook promoten we zogenaamde soft skills zoals teamwork, zelf-vertrouwen, samenwerking en groeien. Hoe vind je je eigen weg? Wat is jouw intrinsieke motivatie? Hoe ga je om met tegenslagen? Alles is te vinden online. Dus wat voor informatie komt er binnen en hoe weet jij of dat waar is? Dat is wat je moet leren.
J: Alles is digitaal, en wat ook interessant is: Je hebt bijna garantie op een baan. Tech organisaties nemen mensen met skills sneller aan dan bijvoorbeeld iemand met een business innovation masters. De banen van het verleden verdwijnen steeds meer, maar programmeurs hebben dat probleem niet zo erg.
L: En dat is te gek om te zien als je het vergelijkt met het huidige onderwijssysteem in Nederland.
J: Dit zijn vaste skills die je niet kan veranderen. Meestal leer je een theorie en na een aantal jaren verandert het paradigma. In Nederland heb je die vakjes, bijvoorbeeld financiën of economie, waar ze zeggen: “Oh je hebt toen HBO/WO gestudeerd, nu is alles weer heel anders!” maar als ik uit moet leggen wat ik tot nu toe heb geleerd met programmeren moet ik zeggen “Oh het is iets anders dan een diploma”. Er wordt gezegd bij de universiteit dat het eerste jaar na je studie bedoeld is om een baan te vinden, maar met programmeren is dat niet zo. En recruiters vinden dat papiertje niet boeiend, zij hebben gewoon programmeurs nodig.
L: Het huidige onderwijssysteem is verouderd. We hebben een enorm tekort aan leraren binnen de IT en zeker voor de basisscholen. Dat proberen we te veranderen.
Hoe dragen jullie bij aan WMTC?
L: Op WMTC hebben we drie evenementen. Onze directeur, David Giron, zal een panel verzorgen op de woensdag van WMTC in de OBA over 21st century skills.
Daarna organiseren we in Codam een breakout sessie met Kris van den Branden , de schrijver van het boek ‘Duurzaam Onderwijs voor de 21ste Eeuw’. De breakout sessie gaat over de pros en cons van peer-to-peer learning. Kan je dit onderwerp en model toepassen op andere gebieden van onderwijs, zowel op de basisschool en middelbare school als volwassen onderwijs? Hoe werkt dat nou hier eigenlijk?
Dat is doordeweeks en vervolgens gaan we ook tours houden in het weekend.
Welk deel van het festival inspireert jou?
L: De programma’s tussen 21 en 24 juni hier op het Marineterrein. Er is een Smart Roof exhibition, waarbij een dak door middel van technologie en wetenschap optimaal bijdraagt aan de capaciteit van circulair waterbeheer en plantengroei. Ook is er een tour op het Marineterrein dat wordt omgetoverd tot een plek met flexibele werkruimtes en innovatieve woonvormen. De presentatie Smart Neighborhood gaat over de meest up-to-date technologische oplossingen voor stedelijke problemen. Tenslotte hebben we de workshop Makerversity waar we door middel van roleplay, radicale verbeelding en fictie inspiratie krijgen om de stad van de toekomst te verbeelden. Dat vind ik allemaal interessant!
Wat willen jullie bereiken met het WMTC festival?
L: Voor ons zijn de belangrijkste thema’s onderwijs voor iedereen, toegankelijkheid, het bouwen van soft skills, dit onderwijsmodel toepassen op andere gebieden, en mensen laten leren wat Codam is!