Nederland staat bekend om zijn hoogontwikkeld openbaar vervoersysteem. Één aspect daarvan is het gebruik van Bus Rapid Transit (BRT). BRT is een openbaar vervoersysteem met hoge capaciteit dat de kenmerken van een traditioneel bussysteem combineert met die van een lightrail- of metrosysteem. BRT-systemen rijden meestal op speciale rijstroken of wegen en maken gebruik van gespecialiseerde bussen en infrastructuur, zoals verhoogde platforms voor in- en uitstappen.
Het eerste BRT-systeem dat ons land rijk is werd in 2005 in Amersfoort ingevoerd, en sindsdien is het concept in verschillende andere steden toegepast. Een opmerkelijk voorbeeld is de RandstadRail, die de dichtbevolkte regio rond Rotterdam en Den Haag bedient. Het RandstadRail-systeem bestaat uit een netwerk van speciale rijstroken voor BRT-bussen en een lightrail-lijn, en het is een populair en efficiënt vervoermiddel gebleken voor forenzen in de regio.
De voordelen van BRT zijn talrijk. Een groot voordeel is de kosteneffectiviteit in vergelijking met andere vormen van openbaar vervoer. BRT-systemen vereisen minder infrastructuur dan lightrail- of metrosystemen en kunnen sneller en goedkoper worden aangelegd. Dit maakt het een haalbare optie voor kleinere steden en gemeenten die misschien niet de middelen hebben om te investeren in duurdere vervoerssystemen.
Naast de kosteneffectiviteit is BRT ook milieuvriendelijk. BRT-bussen worden aangedreven door elektriciteit of andere schone brandstoffen en produceren dus minder uitstoot dan traditionele dieselbussen. Dit maakt het een goede keuze voor steden die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en de luchtkwaliteit willen verbeteren. Tevens heeft BRT het potentieel om de levenskwaliteit van de inwoners te verbeteren. Door een snelle en betrouwbare manier van vervoer te bieden, kan het verkeersopstoppingen en dus ook emissie uitstoot helpen te verminderen en mobiliteit verbeteren voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.
Ondanks de vele voordelen van BRT zijn er ook uitdagingen die moeten worden aangepakt om BRT succesvol te maken. Één uitdaging is de behoefte aan speciale rijstroken of wegen voor BRT-bussen. Dit kan moeilijk te realiseren zijn in drukke stedelijke gebieden waar de ruimte beperkt is. Ook acceptatie van BRT-systemen lijkt nog een issue te zijn, met name wanneer het gaat over het “opofferen” van een bestaande rijstrook op de autoweg voor zo’n busverbinding. Het gangbare argument dat er dan nog minder capaciteit is voor auto’s, wat vervolgens zou leiden tot file is nog steeds hardnekkig.
Kortom, de toepassing van Bus Rapid Transit is een kosteneffectieve en milieuvriendelijke vorm van openbaar vervoer gebleken. Hoewel er nog uitdagingen zijn, maken de voordelen het tot een waardevolle toevoeging aan het vervoersysteem van ons land. Met blijvende investeringen en steun kan BRT de levenskwaliteit van mensen verbeteren en bijdragen aan een duurzame verbetering van het openbaar vervoer.
Nieuwsgierig geworden naar de toepassingen van Bus Rapid Transit?
We gaan woensdag 11 januari om 20:00 in het programma “De Gulden Snelweg” in gesprek met Geert Kloppenburg (onafhankelijk mobiliteitsexpert, ondernemer, journalist en podcastmaker), Marc Buiter (Entrepreneur Sustainable Land Use at Embergy Consulting & co-auteur publicatie “De Gulden Snelweg”), Peter de Winter (Senior projectleider openbaar vervoer bij Vervoerregio Amsterdam), Jan van Selm (Directeur bij Samenwerkingsverband DOVA (Decentrale OV-Autoriteiten)) en Karin Hoekstra (Policy Officer Innovation bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) over de uitdagingen en mogelijkheden van het opzetten van een flexibel en vraag gestuurd transportsysteem op onze huidige asfaltwegen. Hierin wordt de implementatie van BRT als ruggengraat van het nieuwe publieke vervoerssysteem uitvoering onder de loep genomen, zoals in het filmpje hieronder wordt getoond.
Met het manifest willen we het gesprek starten om te bepalen waar, wanneer en hoe BRT een bijdrage kan leveren aan de transitie naar een schoon, veilig en bereikbaar Nederland. Hier ligt een mooie uitdaging om de werelden van de weg en het openbaar vervoer met elkaar te verbinden. Het manifest vormt de aanzet, concrete projecten vormen de ‘proof of the pudding’. We willen met alle partijen vooral in de praktijk aan de slag om die volgende stap voor
BRT samen verder te ontdekken.
Topspecialist Erik Verroen van Rijkswaterstaat geeft aan dat de huidige manier van omgang met de ringwegen van Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam niet langer houdbaar is. In deze podcast spreekt hij met Geert Kloppenburg over zijn visie op een meer dynamisch en collectief gebruik van snelwegen rondom de grote steden, hoe je kan sturen op bezettingsgraad en de combinatie met deelauto.
Tijdens het bestuurlijk forum van de Dag van het OV 2021 op 22 maart brak Fleur Gräper, gedeputeerde in Groningen en voorzitter van IPO-Mobiliteit en OV-bureau Groningen Drenthe, een lans voor ‘Publieke Mobiliteit’. Is de tijd eindelijk rijp voor deze gedachte?