Het Nederlands Film Festival maakt onderdeel uit van onze PublicSpaces coalitie én doet mee aan de komende PublicSpaces conferentie, volgende week in Pakhuis de Zwijger. Daar hopen ze een samenwerking te kunnen starten met andere culturele instellingen, die ook vinden dat het tijd is voor verandering en verbetering van het internet. Directeur Silvia van der Heiden praat over de huidige problemen, de moeilijke zoektocht naar alternatieven voor Big Tech en het belang van vereniging bij het verbeteren van het internet.
Het Nederlands Film Festival is aangesloten bij onze PublicSpaces coalitie. Leuk! Waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
Toen PublicSpaces drie jaar geleden werd opgericht, speelde net weer de enorme discussie rondom de veiligheid van Facebook en de manier waarop ze gebruikersgegevens inzetten als marketinginstrument. Als filmfestival maken we natuurlijk gebruik van sociale media om ons publiek te bereiken, maar tegelijkertijd willen we respectvol omgaan met hun gegevens. We zochten daarom naar een manier waarop we bepaalde grenzen in acht konden nemen wat betreft privacy en tegelijk mensen goed konden bereiken. Toen kwam PublicSpaces met een alternatief. Bewust van onze rol als publieksinstelling en tevreden met de aantrekkelijke propositie van PublicSpaces zijn we daar toen bij ingestapt.
Het probleem is dus vooral het gebruik van sociale media en de privacy van bezoekers?
Ja, er zijn natuurlijk twijfels over of dit nou de wijze moet zijn waarop je met gegevens van mensen omgaat.
Want liever niet, maar er is niet echt een alternatief?
Ja, precies.
Hoe zit dat dan intern bij jullie organisatie? Maken jullie bijvoorbeeld gebruik van software waar jullie je vraagtekens bij zetten?
Ja, zeker nu in deze gekke tijd hebben we heel veel nieuwe tools en applicaties waarvan we niet altijd zeker weten of dat nou de meest veilige optie is. We hebben een vrij strikt regime over het gebruik van de server, maar je merkt gewoon dat mensen toch om even snel met elkaar een document te bewerken, makkelijk overstappen naar Google Drive. Daar kun je best je vraagtekens bij zetten. Het is een constante afweging tussen wat we nog in orde vinden en wat het makkelijkst werkt.
Waar zou je willen beginnen met het verbeteringsproces?
Ik denk dat dat echt begint met intern daarover goeie afspraken maken en te kijken waar nou eigenlijk de wensen en behoeften liggen. Iedereen leeft natuurlijk van dag tot dag en je springt daarbij makkelijk op de trein die al rijdt. Dus inderdaad; Google Drive heeft zoveel mogelijkheden, waarom zou ik er geen gebruik van maken? Het voldoet aan behoeften die er kennelijk zijn, waar nu niet op een betere oplossing voor is. Dus het begint echt met het stellen van de vraag: wat zouden we dan willen als alternatief?
En denk je dan dat je een hele interne organisatie in één keer daarin meekrijgt? Eye Filmmuseum is bijvoorbeeld begonnen met een afdeling overstappen op Nextcloud.