Afgelopen woensdag is ADE van start gegaan, het Amsterdam Dance Event; een van de belangrijkste evenementen in de muziek- en festivalindustrie dat jaarlijks terugkeert. Xander Kotvis revolutioneert deze industrie door systemen binnen evenementen circulair te maken. Hij zal aankomende dagen voornamelijk zijn gedachtegoed en kennis over circulariteit binnen festivals delen. Daarnaast staat hij volgende week in het programma ‘Duurzaam Gedrag’ in Pakhuis de Zwijger. Reden genoeg om met hem in gesprek te gaan.
Xander, wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Xander Kotvis en ik ben de Revolution Manager van een aantal festivals. Namens Revolution Foundation ben ik werkzaam voor alle festivals van Apenkooi. Dit is een overkoepelende festival organisator, waaronder het festival DGTL valt, maar ook andere festivals zoals Straf_werk, Elrow en Pleinvrees. Ten eerste helpen we een evenement met het ontwerpen van een circulaire blauwdruk. Hoe staat het ervoor met het evenement? Wat is de milieu-impact? Vanuit die vraag helpen we met het implementeren van duurzaamheidsplannen om de milieu-impact te verlagen. Ik ben nu bezig met een ontwikkelingsslag om veel meer de datakant op te gaan. Het is dus een stukje meten en een stukje implementatie. Onze missie is om DGTL in 2020 volledig circulair te maken.”
Wat is voor jou als Revolution Manager de grootste overwinning die je hebt behaald?
“De grootste overwinning is verbonden aan het moment dat ik mijn eerste duurzaamheidsprogramma, voor DGTL, voor het eerst in het echt zag. Ik had een aantal maanden constant aan de tekentafel gezeten en toen kwam het moment waarop het allemaal moest gebeuren. Ik heb rondleidingen gegeven over het terrein en daar is heel veel uit gekomen: nieuwe projecten, partners en samenwerkingen met overheden en innovatiekantoren. Dat was voor mij erg inspirerend, omdat ik ervoer hoe je heel veel mensen mee kunt trekken door een ambitieus doel te stellen en het vervolgens echt te doen. Het kan absoluut niet alleen, want het is een super grote missie. Ik denk dat het circulaire festival een voorbeeld is voor hoe de circulaire economie op grote schaal ook gaat lukken. Je hebt elkaar echt nodig en daarvoor moet je goed met elkaar samenwerken en het verhaal goed kunnen vertellen. Die samenwerking vind ik het allercoolste eraan.”
Jullie missie om DGTL circulair te maken is dus best wel uitdagend. Waar ligt het grootste obstakel?
“Ik ben nu met een heel leuk project bezig, waarvan ik denk dat het de sleutel is voor de toekomst. Naast hele technische speerpunten, zoals het doel om geen restafval te hebben, gaat het uiteindelijk echt neerkomen op het gehele complexe verhaal van de circulaire economie. Een circulair festival bestaat uit heel veel verschillende subsystemen. Zolang die systemen niet met elkaar samenwerken en de mensen daarbinnen niet weten wie verantwoordelijk is voor wat, zal een circulair evenement nooit bereikt worden. Ik ben nu bezig om de partners en stakeholders het totale overzicht te geven: wie doet wat, welke systemen zijn er, waar ligt welke verantwoordelijkheid en wat moet veranderd worden? Op dit moment is het nog best gefragmenteerd. Op de aparte eilandjes werkt al best veel, maar het wordt zaak om iedereen in dat grotere verhaal mee te krijgen en met z’n allen een groter doel na te streven. Dat wordt de grootste uitdaging.
Een onderdeel van het project is het creëren van een DGTL twin, in samenwerking met CTO en het AMS Institute. Dat is een virtuele versie van het festival; een soort 3D versie waarin digitaal allerlei stromen en impacts gevisualiseerd worden. Het wordt een platform waarin alle stakeholders straks kunnen zien wat hun aandeel, verantwoordelijkheid en impact is en hoe dat zich verhoudt tot de rest. Ook dat is een uitdaging; om zoiets complex op een simpele manier te visualiseren. Het is next level data visualisatie.”
Volgende week sta je in het programma ‘Duurzaam gedrag’ bij Pakhuis de Zwijger, over gedragspsychologie en nudging. Hoe veranderen jullie de omgeving om festivalgangers de juiste richting uit te sturen?
‘Er is best wel een dunne lijn tussen wat je communiceert over je duurzaamheidsprogramma en wat niet. Het belangrijkste in dit verhaal is dat de festivals die wij doen geen duurzaamheidsfestivals zijn. Daar verkopen we absoluut geen kaartjes mee. Het zijn gewoon toffe evenementen met een onwijs goede line-up en lichtshow. Precies zoals mensen het gewend zijn. Aan de achterkant zijn we meer structureel bezig om het festival op een andere manier te organiseren; dat is niet per se zichtbaar. Dat hebben we overigens wel gehad, maar die tijd zijn we voorbij. Volgens mij is het vooral effectief als mensen er heel weinig van merken. Wat betreft nudgen is het een heel subtiele nudge. Wanneer mensen thuiskomen en erachter komen dat het circulair georganiseerd is, zien ze het totaalbeeld en denken ‘Oh blijkbaar kan het dus wel’. Dat is volgens mij een hoopvolle boodschap.’
In jullie ‘Circular Food Court’ komen de twee thema’s uit ‘Duurzaam Gedrag’ terug: de voedselomgeving en afval. Zou je daar kort iets over kunnen vertellen?
“In 2018 hebben we de eerste gelanceerd. We maakten toen zoveel mogelijk grondstoffen van wat er over was van het evenement. Voedselresten en afbreekbare bordjes en bestek werden op locatie gecomposteerd en dat werd vervolgens gebruikt om voedsel te verbouwen in de Stadstuinen van West. Dit jaar hebben we het breder aangepakt. Volgens ‘The Food Recovery Hierarchy’ van Moerman is het hergebruik van voedsel voor menselijk voedsel een van de beste dingen die je kunt doen. Dat staat hoger in de hiërarchie dan composteren. We hebben een menu samengesteld dat voor meer dan 30% bestond uit reststromen van anderen, dus voedsel dat eigenlijk al weggegooid was. Zo waren onze tosti’s gemaakt van brood dat te klein gebakken was en daardoor weggegooid zou worden. Het was een heel mooi traject.”
Wil jij Xander Kotvis volgende week op het podium zien spreken over dit onderwerp? Kom dinsdag 29 oktober naar Pakhuis de Zwijger. Klik hier om je aan te melden.