Tijdens Uncovering Creatives coveren we de verhalen van creatieve frontrunners. Onder leiding van onze moderator Jörgen Tjon a Fong gaan we met onze gasten een uur lang in gesprek over makerschap, ondernemerschap, (creatieve) identiteit, en maatschappelijke thema’s.

Het werk van freelance illustration designer Hedy Tjin heb je de afgelopen tijd misschien op weg naar school, werk, of huis gespot: haar murals vallen niet alleen op door hun uitbundige kleuren, maar ook door de urgente boodschap die ze meedragen. Zo maakte ze samen met Verdedig Noord en United Paintings in Amsterdam-Noord een mural met portretten van slachtoffers van anti-black geweld in de VS en Nederland. Voor cultureel centrum The Black Archives maakte ze een mural met portretten van Surinaamse iconen. Suriname, het geboorteland van haar vader, vormt een grote inspiratiebron voor al haar werken, of het nou illustraties voor magazines en kranten zijn, verpakkingen, kledingstukken of muurschilderingen. Voor wie haar kleurexplosies ziet is het moeilijk voor te stellen dat Hedy na haar afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht alleen maar in zwart/wit tekende. Hoe ontwikkelde ze in de loop der jaren haar handtekening en hoe combineert ze vrij werk met werk voor opdrachtgevers? En welke verhalen wilt ze het liefst vertellen met haar tekeningen?

Regisseur en film- en reclame schrijver Michael Middelkoop groeide op met Motown soul, Cartoon Network and Eddie Murphy’s Coming to America. Toen wist hij ’t al: ‘later word ik filmmaker’. Michael ken je wellicht van de muziekvideo’s die hij produceerde voor o.a. Yung Felix, Anouk, of Donnie. Of van een van de reclames die hij maakte voor bijvoorbeeld KPN of ASICS. Na zijn opleiding Filmwetenschappen produceerde hij videoclips en korte internet films, en werkte hij voor verschillende productie- en reclamebureaus als tekstschrijver voor nationale en internationale merken. In 2017 ging zijn eerste fictiefilm Netflix & Chill in premiere. Zijn webserie Vakkenvullers, waarvan op 21 september het derde seizoen start, bereikte op Youtube recordaantal views. En alsof dat al niet genoeg was, bracht hij vorig jaar het kinderboek Idje wil niet naar de kapper uit. Welke verhalen wil Michael graag vertellen en hoe kiest hij zijn projecten uit?

Dit programma is ontwikkeld door
Dymphie Braun
Programmamaker Creatieve Industrie & Head of Programme Designing Cities for All
Mediapartner
ProgrammareeksUncovering Creatives

Wie zijn de frontrunners die hun stempel drukken op de creatieve scene van Amsterdam en omstreken?