In een wereld waarin empathie, respect en ondersteuning essentieel zijn, staat mensgericht werken centraal. Het betekent het begrijpen van individuele behoeften en het creëren van een positieve, inclusieve omgeving. Maar hoe kunnen we deze menselijke benadering terugbrengen in het onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang, maar ook in beleid? In onze drang om het goed te doen binnen het onderwijssysteem zijn we vast komen te zitten in patronen die onze menselijkheid overschaduwen. Het wordt steeds moeilijker om ons te ontdoen van deze patronen en om verbinding te maken met elkaar. Het is tijd om het systeem te buigen, zodat menselijkheid weer ruimte krijgt. Maar hoe implementeren we mensgericht werken binnen dit systeem? Hoe meten we succes wanneer we een andere kijk op onderwijs omarmen? En belangrijker nog, hoe kunnen we een cultuurverandering bewerkstelligen waarbij mensgericht werken de norm wordt?
We gaan in twee rondes in gesprek over mogelijke antwoorden op deze vragen tijdens deze dialoogavond. Samen gaan we op zoek naar inspiratie, inzicht en concrete stappen richting een onderwijsomgeving waar menselijkheid voorop staat.