Nederlanders zijn de koplopers van Europa als het om retourneren van online aankopen gaat: 13% van de aankopen gaat terug naar de webwinkels. Dit is mogelijk door de Wet Koop op afstand: bevalt het product niet, mag het artikel binnen 14 dagen teruggestuurd worden. Webwinkels troeven elkaar af met ‘same day delivery’, ‘extra bedenktijd’, ‘gratis retourneren’ en ‘achteraf betalen’ opties. Maar geretourneerde producten eindigen vaak in verbrandingsovens of op een afvalbelt, omdat het duurder is om het product weer klaar voor verkoop te maken. Welke prijs betalen we voor het gemak van online winkelen? Met filmmaker, experts en publiek gaan we in gesprek over de keerzijde van de online service industrie.
Wat gaan we doen?
We openen de avond met filmmaker Fleur Amesz, en de ervaringen die zij heeft opgedaan in het maken van de aflevering ‘Op volle retouren’. Daarnaast gaan we in gesprek met:
- Patrick Oberstadt is een consumenten psycholoog met ervaring in eCommerce die advies geeft aan bedrijven als IKEA, New Balance, en Foot Locker over het toepassen van psychologie in hun online winkels. Hij heeft de psychologie van het investeren in cryptocurrency en het nudgen naar meer duurzaam gedrag behandeld bij onder andere CNN en RTL4. Op dit moment is hij werkzaam als gedragspsycholoog bij Crobox.
- Lisette Vonk is werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam. De afgelopen jaren heeft ze het Fashion Technology Lab & het VR/AR atelier opgericht, waar meerdere teams van studenten, docenten, onderzoekers en professionals samen experimenteren met VR, AR en modetechnologie. Ook was ze verbonden aan het RAAK onderzoek ‘Passende mode via internet’, waarmee gezocht werd naar oplossingen voor de reductie van online retouren.
- Jeroen van Bergeijk is journalist, schrijver en documentairemaker. Eerder schreef hij Uberleven – undercover als Uberchauffeur. Voor zijn meest recente werk, Binnen bij bol.com, ging hij undercover in het distributiecentrum van bol.com. Daar zag hij niet alleen het dagelijks bestaan van arbeidsmigranten, maar ook de consequenties van onze collectieve verslaving aan online shoppen.
Over de documentaire
Voor 23:00 uur besteld, de volgende dag in huis. Online winkelen was nog nooit zo makkelijk. Door de coronacrisis kreeg het online shoppen nog een extra impuls. Want als het product toch niet zo goed bevalt, dan stuur je het toch gewoon gratis terug? Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die geretourneerde pakketten? VPRO Tegenlicht verkent de schaduwkanten van e-commerce en volgt het traject dat start bij de afdeling ‘retouren.’
De Tegenlicht documentaire ‘Op volle retouren‘ wordt uitgezonden op zo 30 sept, 22.05 uur op NPO2.
Nederlanders zijn Europees kampioen retourzenden. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die pakjes die jij weer de deur uit doet? En wat zijn de gevolgen van die enorme terugstuurfetisj? >>>
Zo goed als nieuwe spullen die opnieuw online worden aangeboden, hebben de massa nog niet kunnen overtuigen, meldt de Consumentenbond. >>>
We kopen te veel en we gooien te veel weg. Niet alleen de aarde, maar ook onze gemoedsrust lijdt daaronder. Waarom zijn we nooit verzadigd? En hoe kunnen we dat wél worden?