Heb je zin in een crash course ondernemen in de nieuwe economie? In deze programmareeks “Ondernemers voor de nieuwe economie” vertellen duurzame pioniers hoe zij hun vakgebied op zijn kop zetten. Onze voeding heeft een enorme impact op onze gezondheid en levensplezier, maar ook op de maatschappij en onze planeet. Daarom geven we in deze aflevering de spotlight aan ondernemers die zich verzetten tegen de mainstream voedselindustrie en deze proberen te veranderen naar een rechtvaardige en klimaatvriendelijke industrie. Deze pioniers gebruiken hun creativiteit en ondernemingsdrang om deze sector van binnenuit te veranderen. Je kunt hierbij denken aan ondernemers in de gastronomie, retail en voedselproductie. Neem je opschrijfboekje mee, stel ze jouw vragen en laat je inspireren!
Over de ondernemers:
Perre van den Brink is ondernemer en creative director. Afgelopen zomer richtte hij De Nieuwe Keuken mede op; een nieuwkomer in de vleesvervangers sector. Ontstaan uit een vriendengroep die een bepaalde trend zag; de sector van vleesvervangers is zich aan het focussen op het nabootsen van vlees en de voedingswaarden die hierin zitten en dan met name eiwitten. Dit terwijl Nederlanders gemiddeld eerder te veel eiwitten binnen krijgen dan te weinig. Daarentegen eten Nederlands te weinig groente. Met De Nieuwe Keuken willen zij groente de hoofdrol geven die ze verdienen. Onder het motto “Wél heel veel groente, geen onnodige troep” komen zij met onder andere ‘Lekker Fred’s Pulled Paddo’s’.
Iona Mulder is oprichter van The Good Spice. Toen Iona in 2018 een stukje kaneel proefde uit Hong Kong die smaakvoller was dan elke andere kaneel die ze eerder in Nederland had geproefd. Hier startte de fascinatie van Iona met specerijen. Met haar onderneming brengt ze een nieuwe smaak in de specerijen-industrie. Alle specerijen van The Good Spice worden duurzaam verbouwd, volgens traditionele methodes: een eeuwenoude samenwerking tussen boer en natuur. En dat proef je! Er wordt op regeneratieve wijze gewerkt, zonder bestrijdingsmiddelen in te zetten. Iona stond in de Food100 van 2022 als impactmaker in de voedselindustrie.
Emile Corre is mede-oprichter van De Roze Bunker, een frisdrankmerk die frisdrank maakt als oplossing. Het begon allemaal als collectief zo’n 7,5 jaar geleden toen een vriendengroep op constructief activistische manier problemen uit de maatschappij probeert te tackelen. Gevraagd door de Dutch Design Week om een biertje te maken, besloten zij om het meest negatieve product te gaan vernieuwen, namelijk de frisdrank die wordt verkocht op de Dutch Design Week. Zo ontstond de frisdrank als oplossing van de Roze Bunker. Maar hier blijft het niet bij, De Roze Bunker zet zich als merk in om de gehele keten te verbeteren en geeft elke smaak een eigen missie, daarnaast wordt groei van het bedrijf alleen gedoogd als de positieve impact kan meegroeien.