Kunst en cultuur stoppen niet als de klok twaalf slaat. Juist in de nacht staan vernieuwers op, vind je innovatieve kunstvormen en kom je (sub)culturen tegen die overdag onzichtbaar lijken. Juist de diversiteit van al die vormen, culturen en genres maakt dat het nachtleven floreert. Hoe zorg je ervoor dat nachtcultuur voor iedereen is? Hoe verhouden safe spaces en deurbeleid zich tot elkaar; wie krijgt er toegang en wie niet? Op welke manier kunnen ook line-ups de diversiteit aan bezoekers en genres reflecteren en hoe kan een diverse en inclusieve werkvloer achter de schermen daarin faciliteren? Waar in de stad kan je terecht voor verschillende vormen van nachtleven; dansen, eten en uitgaan? Gemeente Amsterdam werkt aan een visie op nachtcultuur en wil daarom deze vragen, samen met nachtprofessionals en andere betrokkenen, verkennen aan de hand van een serie gesprekken. Dit gesprek is het vierde in de reeks en zal net als de andere edities dienen als directe input voor de nachtvisie.
Tijdens dit vierde en laatste gesprek ‘Nachtleven voor iedereen’, onder leiding van Jörgen Tjon a Fong, bespreken we het belang van een inclusief nachtleven in Amsterdam. We gaan in op onderwerpen als safe spaces, deurbeleid, representatie, infrastructuur en verschillen tussen stadsdelen. Dit gesprek en de andere drie gesprekken, zullen als directe input voor de Nachtvisie dienen.
Onderaan deze pagina vind je de link naar de eerste drie gesprekken, die plaatsvonden in december 2020 en eerder dit jaar. Vind jij dat je bij dit gesprek, of een van de andere gesprekken moet zijn, mail ons dan via [email protected].
Over de sprekers
Touria Meliani bestuurster en politica van GroenLinks. Sinds 30 mei 2018 is zij wethouder van de gemeente Amsterdam met in haar portefeuille Kunst en Cultuur en Digitale Stad, Personeel en Organisatie, Dienstverlening, Vastgoed, Archeologie, Monumenten en het stadsdeel Nieuw-West. Daarnaast is zij bestuurslid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Meliani studeerde culturele maatschappelijke vorming aan de Hogeschool van Amsterdam en was tot 2018 tien jaar werkzaam bij de Tolhuistuin, waarvan de laatste zes jaar als algemeen directeur.
Ghamte Schmidt is behalve MC ook het gezicht van Amsterdamse podia en eigenaar van het creatieve platform Bureau Punt. Daarmee organiseert bij events zoals BBQ, host hij exposities en managet hij jonge creatievelingen – van fotografen en dj’s tot stylisten en modellen.
Wesley Texel aka DJ WaxFiend behoort tot de top Urban/ Dancehall DJ’s van Nederland. Hij heeft shows geopend voor artiesten als Rihanna, Sean Paul, Ludacris en Jagged Edge en werkte samen met bekende dancehall-artiesten als Busy Signal, Assassin en Gappy Ranks. Ook is hij mede-oprichter van Encore, een Amsterdams platform voor HipHop en R&B dat clubavonden en festivals organiseert. Tot slot is Wesley eigenaar van Jamrock Entertainment, waarmee hij onder andere evenementen en radioshows organiseert en is hij sinds kort programmeur bij Paradiso.
Amber ‘Ambiance’ Vineyard is choreografe, danseres, evenementplanner, gastvrouw, styliste, visagiste en de drijvende kracht achter de Nederlandse voguing-gemeenschap als oprichter van House of Vineyard. Ze was degene die de dansstijl naar Nederland haalde, waardoor ze uitgroeide tot een moederfiguur voor de dansers, die ze haar ‘kinderen’ noemt. Voor House of Vineyard ziet ze het als haar taak om dansers, veelal lhbti-jongeren, een veilige omgeving te bieden. De culturele thuisbasis van House of Vineyard is Nowhere, een productiehuis in de Indische Buurt.
Mohamed Ghabri is boeker en manager van artiesten, met name van dj’s, met zijn bedrijf Mo Manager. Verder is hij naast DJ, ook MC onder de naam MC Lyrical Tie. Binnenkort vindt de lancering plaats van zijn nieuwe radiostation.
Helena Naeff is naast DJ en freelancer in marketing, communicatie, PR en evenementen in de culturele industrie, mede-oprichter van Pique Collectief, een Amsterdam-based agency dat zich hard maakt voor meer diversiteit in het nachtleven, met name door de positie van vrouwen daarin te versterken.
Diego Meijers is een van de oprichters van queer technofeest Spielraum dat plaatsvindt in Radion en waarmee de grenzen van het Amsterdamse nachtleven op het gebied van inclusiviteit en diversiteit zijn verlegd.
Soumaya Bazi is student Arabische taal & cultuur en storyteller. Ze schrijft gedichten en proza en is beginnend filmmaker. Daarnaast maakt en presenteert ze de YouTube-serie FF Eerlijk; een programma van Amnesty International Nederland waarin ze in gesprek gaat met mensen die zich inzetten voor een eerlijkere wereld. Vanavond vertelt ze over hoe ze op de drempel van het nachtleven stond toen corona de deur dichtsloeg.
De nacht geeft Amsterdam kleur, maar staat onder grote druk. Door de groei van de stad, het gebrek aan ruimte, belangen van inwoners en nu ook de beperkende invloed van het aanhoudende coronavirus- waardoor het nachtleven tijdelijk op slot zit. Waar ligt de toekomst voor de nachtcultuur in Amsterdam?
Juist in de nacht staan vernieuwers op, vind je innovatieve kunstvormen en kom je (sub)culturen tegen die overdag onzichtbaar lijken. Maar is er daadwerkelijk een verschil van nacht en dag tussen wat voor en na zonsondergang plaatsvindt? Hoe onderscheiden dag- en nachtcultuur zich van elkaar? En hoe brengen we ze samen? Hoe verhouden festival-, rave- en nachtcultuur zich tot het verschil tussen dag en nacht? Kortom, wat kan de nacht leren van de dag, bijvoorbeeld op het gebied van talentontwikkeling, en andersom?
Amsterdam is in de jaren 90 wereldwijd bekend geworden als het epicentrum voor de internationale dance scène. Hoe doet de stad het nu? En hoe houden we onze goede naam in stand? Veel grootheden hebben ooit in Amsterdamse clubs gepionierd. Hoe zit het met het opkomende talent van dit moment? Worden zij klaargestoomd voor een internationale carrière? En hoe zit het met grootschalige evenementen die een aanwas aan dance-toeristen brengen? Gaan we door corona lokaler boeken of blijven we een internationale stad van de nacht?