Wat zijn veel voorkomende foto’s van moslima’s die we terugzien in de media en in hoeverre is er sprake van een eenzijdig beeld? Fotograaf Cigdem Yuksel presenteert in samenwerking met S.P.E.A.K. en Pakhuis de Zwijger haar onderzoek. Aan tafel schuiven beeldmakers, fotoredacteuren en mediamakers om verder te praten over de rol van beeldbanken, fotografen en fotoredacteuren als het gaat om beeldvorming van deze groep vrouwen. Wie draagt welke verantwoordelijkheid, hoe zit het systeem in elkaar en hoe moet het anders?
Over Cigdem Yuksel
Fotograaf Cigdem Yuksel richt haar camera op onderwerpen daar waar het wringt, waar conflict is of ontstaat. Ze werkte voor de Volkskrant en richtte haar lens voornamelijk op de vluchtelingencrisis. In 2016 reisde ze met twee verslaggevers af naar de Turkse stad Gaziantep en maakte een schrijnende portrettenserie van Syrische vluchtelingenkinderen die werkten in schoenenfabrieken. Bij terugkomst won ze de prestigieuze Zilveren Camera award. ‘De wereld is zo opgedeeld in regels, vormen, structuren en patronen, waar wij als individu in moeten passen. De wrijving die daardoor ontstaat, zie je in al mijn werk.” Het afgelopen jaar is ze zich steeds meer gaan richten op beeldvorming en de macht van de fotograaf daarin.
Over S.P.E.A.K.
Wij zijn een anti-racistisch en feministisch collectief van ruim 50 (moslim)vrouwen. Begin 2019 hebben we ons als S.P.E.A.K. georganiseerd om ons uit te spreken tegen de structurele uitsluiting van moslimvrouwen in Nederland.
Ook al zijn vrouwen en mannen in Nederland volgens de wet gelijkwaardig, blijkt dit in de praktijk anders te zijn. Wij hebben er genoeg van dat de politiek zich bemoeit met onze keuzes en geen maatregelen neemt tegen de uitsluiting van moslimvrouwen. Wij geloven in een Nederland waar íedere vrouw baas is over haar eigen lijf, buik én hoofd. Wij zijn niet jouw strijdtoneel!