We weten dat het klimaat aan het veranderen is en we weten dat het daarom warmer, natter én droger wordt. Maar we weten niet wanneer of waar het hoe warm wordt, of hoeveel regen er op een specifieke dag gaat vallen. Vorige week bespraken we wat dit in de komende honderd jaar voor Nederland gaat betekenen. Maar hoe zit dat in onze steden en wat kunnen wij nu al doen om de grootste klappen op te vangen? Veel gemeentes zijn daar al aan begonnen, door het fietsen te stimuleren en autorijden te ontmoedigen en zo meer ruimte te maken voor groen. Maar redden we het met meer gras en een enkele boom?
In het tweede en laatste deel van Maak Plaats voor het Klimaat, kijken we naar wat we vandaag al kunnen doen om ons land klaar te maken voor klimaatverandering.
Net als vorige week beginnen we ook dit programma samen met Sacha Stolp, in haar werk maakt ze Amsterdam toekomstbestendig en zal vertellen over de projecten waar zij zich mee bezig houdt in haar stad. Met Sacha gaan we in gesprek met Paul Geertman over hoe hij klimaatverandering meeneemt in zijn werk voor Aedes Real Estate.
We spreken met Lot Locher over klimaatadaptatie in de Metropoolregio Amsterdam en Michaël van Buuren zal vertellen hoe wij met meer ruimte voor de rivieren ons land veiliger, natuurlijker en klaar voor klimaatverandering kunnen maken.
Tot slot spreken we met Nico Jonker, hij is ecoloog bij de provincie Noord-Holland. Hij zal vertellen hoe natuurbeheer en een goede ecologie kan helpen bij het klimaatbestendig maken van ons land.
Kunnen we ondanks onzekerheid anticiperen op de meest voor de hand liggende scenario's. Kunnen we door meer ruimte voor de natuur de grootste klappen opvangen? Wat gaat dit betekenen voor de landbouw, voor de woningbouwopgave en de bereikbaarheid van ons land?
Ons klimaat verandert. We worden steeds vaker geconfronteerd met extreme weersomstandigheden: meer en zwaardere buien, maar ook vaker droogte en hitte. Bij de ruimtelijke inrichting van steden is daar vaak geen rekening mee gehouden. Het extremere weer leidt daardoor steeds vaker tot grote problemen met overlast, schade en hoge kosten tot gevolg. De kwaliteit van de stad als plek waar geleefd, gewerkt en gerecreëerd wordt, staat onder druk.