In de kakofonie van voertuigen in de stad is er sinds enkele jaren een nieuwe innovatie bijgekomen: Licht Elektrische Vracht Voertuigen (LEVV). Rondzoevende kleine auto’s, vrachtwagentjes en fietsen die handig tussen de drukte van de stad door kunnen manoeuvreren. Ze zijn minder vervuilend, nemen weinig ruimte in en zijn daardoor minder belastend voor de leefkwaliteit. LEVV’s zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de stad en wij profiteren allemaal van het feit dat binnen een oogwenk onze pakketjes op de stoep staan. Echter hebben LEVV’s ook gevolgen voor de verkeersveiligheid in de stad, is het laadvermogen beperkt en moeten ze ook op plekken opgeladen kunnen worden. Hoe ontwikkel je een visie voor een sector die zich constant innoveert? En hoe beïnvloeden deze LEVV’s de logistiek in de stad? Hierover gaan we met experts en het publiek in gesprek.
Snel, stil en schoon: alles wat op elektriciteit rijdt, is niet aan te slepen. 2020 is vooral het jaar van de e, de e van elektrisch. ‘De techniek is zoveel betrouwbaarder geworden.’
Het college hoopt begin volgend jaar Canta's en Light Electric Vehicles zoals de Birò te kunnen weren van de stoep.
Het bedrijf maakt geen winst, maar groeit hard en zit vol plannen, zoals compacte chipszakken.
Bakfietsen worden, ook tijdens corona, steeds vaker ingezet om restaurants te bevoorraden. Met zo’n bovenmaatse fiets de drukke stad door: werkt dat? Het Parool reed een ochtendje mee.