Een groot deel van de Amsterdamse kades en bruggen staan op instorten. Recentelijk stortte nog een deel van de kade van de Grimburgwal in. Het renoveren wordt een miljardenproject dat decennia gaat duren. Wat zijn precies de verschillende oorzaken van dit complexe probleem? Hoe kunnen we optimaal gebruik maken van innovatie in de sector en wat gaan we de komende jaren merken als bewoners en ondernemers van de aanpak? Tijdens deze tweedelige serie gaan we hierover in gesprek.
Het vervangen van de kademuren is complex met als gevolg dat de traditionele aanpak van renoveren te lang duurt en kostbaar is. Innovatie is hard nodig om het project binnen de beschikbare middelen haalbaar te maken. Daarnaast kunnen we met diverse innovaties ook de verschillende maatschappelijke opgaven zoals duurzaamheid, gezondheid en veiligheid integreren in de kades en bruggen. Tijdens deze aflevering gaan we in gesprek over welke innovaties er bedacht of ontwikkelt moeten worden om één van de grootste en ingrijpende renovatieprojecten van Amsterdam het hoofd te bieden.
Ontwikkelcombinaties Innovatiepartnerschap Gemeente Amsterdam
G-Kracht
Kade 2.020
Koningsgracht
Het instorten van een kade op de Grimburgwal deze week toont aan dat er werk moet worden gemaakt met de aanpak van kademuren in de stad. Hoe kan dit enorme probleem worden opgelost?
Amsterdam gaat het aantal verkeerscamera's in de stad fors uitbreiden om onder meer zwaar verkeer te weren. Ook worden tien mobiele kentekencamera's ingezet om te controleren of snorfietsers niet op het fietspad rijden. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) in een brief aan de gemeenteraad.
Voor de aanpak van de kademuren in Amsterdam zijn drie combinaties geselecteerd. Zij hebben een van de meest innovatieve gww-projecten van Nederland gegund gekregen: het innovatiepartnerschap.