Een reeks over jongeren en stemmen. Alles wat je om je heen ziet, is politiek. De jongerengeneratie wordt door alle maatschappelijke problemen het hardst getroffen. Het is tijd om hef in eigen handen te nemen en tot oplossingen te komen voor kwesties zoals de coronacrisis, jeugdwerkloosheid, discriminatie, klimaatverandering en het woningtekort.
Waarom moeten jongeren gaan stemmen? Wat kan jongeren motiveren om te gaan stemmen? En hoe werkt stemmen eigenlijk? Dat en meer wordt besproken bij dit eerste programma in een reeks. De andere programma’s worden komende week bekend gemaakt.
Over Jongerenkieswijzer
Het is inmiddels een fenomeen: de Jongerenkieswijzer. Deze kieswijzer richt zich op de groep waartoe de initiatiefnemers* zelf behoren: jongeren en jongvolwassen tot 35 jaar.
Dit is de kieswijzer voor en door jongeren met aansprekende thema’s en stellingen die direct invloed hebben op jongeren, ook voor de jongeren die geen directe affiniteit hebben met de politiek. De Jongerenkieswijzer is een initiatief van IZI Solutions en NJR (Nationale Jeugdraad). De eerste keer dat de Jongerenkieswijzer is gelanceerd was tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2012. Sindsdien is de Jongerenkieswijzer gebruikt door honderdduizenden jongeren om erachter te komen welke partij het best bij ze past.
* IZI Solutions is een sociale onderneming dat (inter)nationaal (h)erkend is om haar kennis, kunde en netwerk omtrent maatschappelijke vraagstukken en het bereiken, motiveren en activeren van jongeren. NJR (de Nationale Jeugdraad) is hét jongerennetwerk van Nederland. NJR vertegenwoordigt ruim 40 lidorganisaties en bereikt honderdduizenden jongeren per jaar. Dit jaar heeft ook FNV Young & United zich actief gevoegd bij het mobiliseren van jongeren naar de stembussen. FNV Young & United is een beweging van jonge mensen binnen de grootste vakbond van Nederland, FNV. Zij laten de stem van de jonge generatie horen bij werkgevers en politici.