Sinds afgelopen jaar gelden voor alle scholen in Nederland nieuwe wettelijke eisen rondom onderwijs in ‘burgerschap’. De nieuwe wet vraagt scholen om leerlingen vaardigheden, kennis en houdingen bij te brengen over hoe zij actief mee kunnen doen in de samenleving. Het gaat bijvoorbeeld over hoe je met anderen omgaat, zowel in de klas als in de Nederlandse samenleving. Een groeiend aantal scholen wil de nieuwe wetgeving invulling geven met ‘WereldBurgerschap’. Hierbij gaat meer aandacht naar wat het betekent om onderdeel te zijn van de wereld. Scholen geven daarbij aandacht aan thema’s zoals mensenrechten, globalisering, duurzame ontwikkeling, verdeling en inclusie. Tijdens dit programma gaan schoolleiders, leraren en experts in gesprek over de kansen die wereldburgerschapsonderwijs kan bieden en hoe je dit concreet kan implementeren in het onderwijs.
Achtergrond Wereldburgerschap in het onderwijs
Fawaka WereldBurgerschap heeft een ‘jaartraject’ ontwikkeld waarin ze met een gestructureerde aanpak invulling geven aan (wereld)burgerschapsonderwijs, van visie tot implementatie. In opdracht van de Gemeente Amsterdam worden deze ‘WereldBurgerschap-jaartrajecten’ uitgevoerd op een aantal scholen in verschillende delen van Amsterdam. Deze jaartrajecten zijn ook toegankelijk gemaakt voor andere scholen in Amsterdam en in de rest van Nederland. Bekijk ook het programma dat we vorig jaar organiseerden.