Drie jaar lang heeft Maxe de Rijk haar mentorleerlingen van het Mundus College gevolgd. Voor het boek ‘Geen stress we gaan het maken!’ komen hun hun verhalen aan bod. Je maakt hen mee vanaf het moment dat ze de school binnenlopen tot het moment dat ze naar de bovenbouw gaan. Hun zorgen, hun hoop en hun liefde. Het gaat over hun levens, maar al snel blijkt dat het onlosmakelijk verbonden is met verhalen over onszelf en onze samenleving.
Het is bekend dat er discriminatie, kansenongelijkheid en armoede is, maar wat betekenen deze abstracte termen concreet in het leven van een puber? Daar gaan we over in gesprek met Maxe de Rijk, haar leerlingen & wethouder Marjolein Moorman.
Samen met leerlingen van het Mundus College en onderzoekers gaan we in gesprek over hoe we kansenongelijkheid tegen kunnen gaan in het onderwijs.
De kansenongelijkheid in het onderwijs los je niet even op met een brede brugklas. Maxe de Rijk, docent en politicoloog, experimenteerde met de eerste vmbo-‘kansklas’ van Nederland en schreef er een boek over.
> Lees hier het artikel in de Groene Amsterdammer
Onderzoekers Coen van de Kraats en Bastian Ravesteijn van de Erasmus School of Economics, die eerder geografische kansenongelijkheid in kaart brachten op KansenKaart.nl, hebben nu voor het eerst heel gedetailleerd bekeken hoe de ongelijkheid zich ontwikkelt bij jonge kinderen. Ze verzamelden gegevens van consultatiebureaus en schoolartsen over onder andere het gewicht, de taalvaardigheid en de psychosociale problematiek bij kinderen tot en met 14 jaar.
> Lees hier het artikel op de Volkskrant