De leus ‘Meet the icons of modern art’ moet van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam worden gekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regisseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vindt directeur Rein Wolfs. White Balls on Walls toont van binnenuit hoe het museumteam dit maatschappelijk delicate, urgente en ongemakkelijke veranderingsproces aangaat op de werkvloer en binnen de kunstcollectie. Dit veranderingsproces binnen het Stedelijk Museum van Amsterdam is niet alleen herkenbaar binnen de museumsector maar weergeeft de worsteling naar institutionele verandering in de totale culturele sector.
Trailer White Balls on Walls
Kunstenaar, onderzoeker en tentoonstellingsmaker Charl Landvreugd (51) werd in het najaar van 2020 benoemd als Hoofd Onderzoek & Curatorial Practice bij het Stedelijk Museum – een speciaal gecreëerde functie die aansluit bij de doelstelling van het Stedelijk om het programma en de collectie te verbreden en toegankelijker te maken>>.
Het Gouden Koetspaneel 'Hulde aan de koloniën' herinnert ons aan gruwelen uit het verleden. Dan maar kaltstellen in een museum? Nee, laat maar zien. De Gouden Koets als mini Nationaal Historisch Museum.
Jolanda Spoel werd midden in de coronacrisis directeur van het Bijlmer Parktheater, waar ze de leiding overnam van Ernstine Comvalius. Tot die tijd werkte ze als Hoofd podium en programmering bij Maas theater en dans en was ze onder andere bestuurslid van de Amsterdamse Kunstraad. Hoe geeft zij invulling aan haar leiderschap?
‘Kunst is onmisbaar; het maakt je leven rijker.’ Dat zegt wethouder Touria Meliani in de nota De kracht van kunst en cultuur, waarin ze uiteenzet hoe volgens haar de gemeentelijke kunst- en cultuursubsidie moeten worden verdeeld in de periode 2021-2024. De hoofdlijnen werden vrijdagmiddag gepresenteerd>>.