Duurzaam en gezond voedsel is lang niet altijd de goedkoopste keuze. We zijn gewend aan kiloknallers, pakken melk voor nog geen euro en het hele jaar door keuze uit allerlei groenten. Maar deze prijzen reflecteren lang niet altijd kosten van de hoge emissies en de uitputting van de bodem of zijn onvoldoende voor een leefbaar inkomen voor de boer. Wat zouden melk, kip en avocado eigenlijk moeten kosten? Zouden mensen duurzamer eten als je meer betaalt voor vervuilende producten? Blijft voedsel dan wel betaalbaar voor iedereen? In dit programma onderzoeken we hoe we voedsel een eerlijkere prijs geven zonder ongelijkheid in de hand te werken.
Michel Scholte is sociaal ondernemer en is zowel mede-oprichter als directeur van TruePrice en Impact Institute. True Price is een platform dat consument en bedrijf helpt de echte prijs van producten te zien en verbeteren. De echte prijs is de marktprijs plus de sociale en milieukosten in de waardeketen van een product, zoals klimaatschade en onderbetaling. In verschillende rollen zet Michel zich al jaren in voor een rechtvaardige economie die draait om welzijn. Daarnaast is hij verkozen tot Minister van de Nieuwe Economie.
Veerle Slegers is bestuursvoorzitter van Het Eetschap, een stichting die werkt aan een sociaal, inclusief en gezond voedsellandschap. Van 2007 tot 2015 was Veerle woordvoerder landbouw, agrofood en ruimte in Provinciale Staten van Brabant. Daar was zij een van de kartrekkers van de transitie naar een in alle opzichten duurzame veeteelt, landbouw en voedselproductie in het algemeen.
Lianne de Bie is directeur van Slow Food Youth Network NL (SFYN). SFYN is een netwerk van jonge mensen die zich inzetten voor voor good, clean & fair voedsel voor iedereen. SFYN probeert jongeren te bewegen om na te denken over voedselproductie- en consumptie. Dat doen ze door jonge consumenten, producenten, boeren, koks en studenten samen te brengen.
Nadia Menkveld is sectoreconoom Agrarisch en Food bij ABN AMRO. Nadia volgt de ontwikkelingen van deze sectoren op de voet. Naast prognoses schrijft ze over de uitvoer van landbouwproducten en volgt ze de arbeidsmarktontwikkelingen voor de agrarische sector. Daarnaast schrijft ze over markten in opkomst, zoals vleesvervangers, alternatieve zuivel of alcoholvrije dranken. In haar analyses beantwoordt ze relevante vragen zoals: Wat zijn de laatste consumenteninzichten op het gebied van Food? En hoe hebben deze inzichten invloed op de voedingsmiddelenindustrie?
Podcast met Maarten Rijninks van de Aanzet.
Een courgette of tomaat laat een spoor van negatieve effecten achter voordat die op het bord van de consument ligt. Effecten waar geen prijs aan hangt. Een winkel in Amsterdam doet dat nu wel: eerlijke prijzen berekenen. -> lees meer
Een echte prijs is de marktprijs plus de sociale- en milieukosten van een product. -> lees hier meer over TruePrice.
De verduurzaming van Nederland leidt tot een nog ongelijkere verdeling van schone en leefbare ruimte, zegt sociaal wetenschapper Shivant Jhagroe. De eco-elite verschuilt zich in lommerrijke wijken, de grijze rest is voor de armen.