Ooit maakten we alles in Europa, maar na decennia van globalisering en internationale competitie zijn er veel industrieën verdwenen. Want waarom dingen hier maken als het ergens anders op de wereld goedkoper kan? Toen brak corona uit en bleek dat we geen eigen paracetamol meer konden maken. Tel daar nog een vastgelopen schip in het Suezkanaal en het dichtdraaien van de Russische gaskraan bij op en we krabben ons op het hoofd: toch best kwetsbaar, die globalisering.
Was het wel zo’n goed idee om alles naar het buitenland te verplaatsen? Heel voorzichtig lijkt industriepolitiek geen vies woord meer te zijn in Den Haag. De scheepsbouw, misschien wel de oudste industrie van Nederland, loopt hierin voorop en bewijst haar veerkracht. De concurrentie uit het Oosten is moordend. Maar aan het Winschoterdiep houdt Royal Bodewes desondanks al meer dan 200 jaar het hoofd boven water. Omdat ze alles nét anders doen. VPRO Tegenlicht neemt je in deze aflevering mee in de wereld van de maritieme sector. Wat is het geheim van het Groningse Royal Bodewes? En waarom is het zo belangrijk om ‘Hollands Glorie’, oftewel de maritieme maakindustrie in Nederland te houden?
Over het programma
We beginnen de avond met een gesprek over het maakproces van de aflevering. Dat doen we met:
Kees Brouwer is regisseur bij de VPRO. Zo werkte hij mee aan de Tegenlicht afleveringen Rebranding Chaos (2022), Het geheim van ASML (2022) en De kloofdichters (2023).
Daarna gaan we in gesprek over de scheepsbouw van Nederland. De schepen die onder andere door scheepswerf Royal Bodewes worden gebouwd zijn essentieel voor onze windparken, onze datakabels, en de beveiliging van onze zee. Wat zijn de gevolgen als we voor de bouw van deze schepen afhankelijk worden van het buitenland?
Deze gesprekken voeren we met:
Sylvia Boer en Marjolein Boer zijn twee zussen die samen het bedrijf Maritime Sisters hebben opgericht. Hun vader nam hen op jonge leeftijd al mee naar de scheepswerven waar hij elektrische installaties aanlegde. Hun liefde voor de maritieme sector, die er met de paplepel is ingegoten, zetten Sylvia en Marjolein nu in om de sector te helpen voortbestaan. Dit doen ze door advies te geven over strategie en innovatie aan bedrijven die binnen de scheepsbouwsector opereren.
Roel de Graaf is directeur van Netherlands Maritime Technology, hét aanspreekpunt voor de Nederlandse maritieme sector. NMT zorgt dat scheepsbouwers, maritieme toeleveranciers en dienstverleners met elkaar in contact komen, maar functioneert ook als vertegenwoordiger van al deze individuen naar de buitenwereld toe: in Brussel en Den Haag ijvert NMT voor de belangen van een langjarig maritiem industriebeleid. Roel de Graaf is vanuit deze rol nauw betrokken geweest bij de opgestelde sectoragenda ‘No guts, no Hollands Glorie!’ die eind 2023 gepresenteerd is door Marja van Bijsterveld.