Goede nieuwsvoorziening is van levensbelang voor de democratie. Zonder goed geïnformeerd te zijn, kunnen burgers de autoriteiten niet controleren en bepalen of de democratie naar behoren werkt. Maar wie worden tegenwoordig nog als betrouwbare boodschappers gezien? Onderzoek van de VU toont aan dat er een steeds groter wordende groep vertrouwen verliest in de professionele journalistiek. In plaats daarvan laat deze groep zich leiden door ‘nieuwe’ media zoals hashtags, influencers, blogs en whatsappberichten. Wat betekent dit voor de weerbaarheid van de democratie? En hoe kunnen professionele en nieuwe ‘nieuwsmakers’ deze vertrouwenskloof dichten?
Wat gaan we doen ?
Aan de hand van het onderzoek van Mariken van der Velden (Vrije Universiteit) naar de samenhang tussen het vertrouwen in de politiek en de media gaan we in gesprek met Hans Nijenhuis (hoofdredacteur AD), Jon Roozenbeek (onderzoeker en ontwikkelaar van de Fake News Game ‘Bad News’) en Nugah Shrestha (Oprichter van de Instagrampagina Politieke Jongeren).
Dit programma is een samenwerking tussen Pakhuis de Zwijger & het profielthema ‘Governance for Society’ binnen de Vrije Universiteit Amsterdam.
De BN’ers die met #Ikdoenietmeermee opriepen tot verzet tegen het coronabeleid, zeiden later dat ze vooral vragen wilden stellen. Zijn zij het slachtoffer van de ‘filterbubbel’ waar ze door sociale media in belandden?
De verkiezingscampagne eindigde woensdagavond zoals hij de afgelopen weken ook was: online. Een voor een spraken lijsttrekkers, sommigen in een zelfgebouwde studio, live hun kiezers toe. Op sociale media deelde D66 een video van een op tafel springende Sigrid Kaag bij de bekendmaking van de eerste exitpoll. Het werd het beeld van de avond. >>
Politici voeren inmiddels campagne om de kiezer te overtuigen. Ook social media wordt door de politieke partijen actief ingezet om stemmen te winnen. Hoe groot is die invloed van de social media? >>
Met het uitbreken van corona brak ook een infodemie uit. Complotdenkers van de oude stempel smelten online samen met hippe influencers met een miljoenenbereik, blijkt uit onderzoek samen met de Utrecht Data School. Er is maar één superspreader nodig om een lawine van complotten te laten voortdenderen. >>