Amsterdam groeit en wordt steeds drukker. De fiets biedt een totaaloplossing om de stad en regio leefbaar, veilig en bereikbaar te houden. Dat vraagt om de nodige investeringen zoals de bruggen over het IJ en het uitbreiden en verbeteren van het hoofdfietsnetwerk in Amsterdam en de metropool. Daarnaast willen we als fietsstad blijven zoeken naar innovatieve fietsoplossingen op het gebied van verkeersveiligheid en- gedrag. Op welke manier kunnen we ons hoofdfietsnetwerk verbeteren? Welke rollen hebben de verschillende fiets modaliteiten zoals e-bikes, fietskoeriers en de gewone fiets tegenwoordig in de stad?
De fietsinnovatieprijs wordt uitgereikt aan het beste idee om de fietsveiligheid in de regio Amsterdam te verbeteren rondom het thema ‘verschillende snelheden op het fietspad’. Deze avond maken we de winnaar bekend!
In het eerste deel van het programma zal de focus liggen op waarom de behoefte er ligt om te zoeken naar innovatieve fietsoplossingen op het gebied van verkeersveiligheid en -gedrag. Hoe staat het ervoor met de drukte op de fietspaden? Wat mist er in Amsterdam en omstreken? Hierover gaan we in gesprek met enkele juryleden van de fietsinnovatieprijs en de Wethouder Haarlemmermeer. Aanwezigen zijn hierbij Marco te Brömmelstroet (Hoogleraar Urban Mobility Futures), Esther van Garderen (Directeur Fietsersbond) en Marja Ruigrok (Wethouder Haarlemmermeer). Wat vonden de juryleden belangrijk bij het beoordelen van de nominaties en wat sprak ze aan in de inzendingen?
Hierna gaan we in gesprek met de politiek. Hoe zien Elise Moeskops (Gemeenteraadslid D66 Amsterdam), Zeeger Ernsting (Gemeenteraadslid Groenlinks Amsterdam) en Daan Wijnants (Gemeenteraadslid VVD Amsterdam) de toekomst van fietsen in de stad? Hoe kan de regulatie van de drukte op de fietspaden verbeterd worden en kan hierin het innovatieve idee toegepast worden?
We sluiten het eerste deel af met met de uitreiking van de fietsinnovatieprijs en zal de winnaar de oplossing presenteren. Tijdens het tweede deel van het programma zal er veel ruimte gemaakt worden voor het gesprek met het publiek wat fysiek aanwezig is.
Ga de uitdaging aan en help het Amsterdam Bike City Fietsinnovatielab met een innovatieve oplossing! De tien beste inzendingen mogen hun idee presenteren aan een toonaangevende jury. De winnaar ontvangt een prijs van tweeduizend euro, exposure op (sociale) media en de kans om zijn of haar idee te realiseren.
De komende anderhalf jaar krijgt de Kinkerstraat een nieuwe inrichting. Onder het motto ‘meer ruimte voor voetgangers en fietsers’ gaat de straat grondig op de schop. Aanleiding voor een ‘geschiedenis in beelden’. Het beeldverhaal van de Kinkerstraat is ook verkeers-historisch interessant. Want van niet veel straten is de invloed van de opkomst van de auto, die ongebreideld beslag legde op de ruimte van de stad, zo uitgebreid in beeld gebracht door gemeentelijke diensten.
Utrecht was volgens het World Economic Forum in 2019 de beste fietsstad van de wereld. Amsterdam eindigde als vijfde.
Amsterdam scoort laag als fietsstad, meldt de Fietsersbond naar aanleiding van een landelijk onderzoek. Fietsers moeten vaak omrijden en voor kinderen en ouderen is het gevaarlijk op de fietspaden.