Is duurzaamheid belangrijk voor je, maar koop je toch nog wel eens fast fashion? Ben jij je bewust van misstanden in de textielindustrie maar vind je het moeilijk om goede keuzes te maken tijdens het shoppen? Of denk je erover om veel minder (nieuwe) kleding te gaan kopen? Kom dan op 24 maart naar Pakhuis de Zwijger en hoor alles over bewust winkelen. Van de conscious shopping route van COSH tot het spanningsveld tussen betaalbaarheid en duurzaamheid of de keuze om helemaal niks nieuws meer te kopen.
Niki de Schryver is oprichter van COSH, een online platform voor duurzaam shoppen. COSH lanceerde op 9 februari een duurzame shoppingkaart, met plekken in Amsterdam waar duurzame kleding gekocht kan worden. Tijdens de Fashion Revolution Week (in de week van 23 april) komt hier ook een gedrukte versie van uit.
Arnoud van Vliet is CSR-manager bij Zeeman. Zeeman doet onder andere aan het verkopen van tweedehands kleding in verschillende Zeeman filialen en werkt sinds 2020 met een ECO-label om kledingstukken met meer dan 50% gerecyclede materialen aan te duiden in de winkel. In dit programma vertelt hij over het spanningsveld tussen duurzaamheid en betaalbaarheid.
Elisah Pals kocht vijf jaar lang niets nieuws en voelde zich vrijer dan ooit. Als oprichter van Zero Waste Nederland vertelt ze over de keuze voor niet-kopen en niet-winkelen.
Linda Valkeman is designer en werkt aan een ontwerp- en onderzoeksproject genaamd Obroni Wa Wu (“Dead White Man’s Clothing”). Dit project onderzoekt het leven van tweedehandskleding en wat er gebeurd met kleding in Ghana die in Nederland gedoneerd of naar de kledingbak gebracht wordt.
De recente hallucinante beelden van textielstorten in de Chileense Atacamawoestijn en op de Ghanese kust lieten er geen twijfel over bestaan: er is nog werk aan de winkel om de modesector te vergroenen en circulair te maken. Dat besef deed ook het hart van de Brugse Niki de Schryver bloeden. Met COSH!, haar duurzame modeplatform, wil ze verantwoorde mode niet alleen toegankelijker maken voor consumenten en retailers, maar ook achter de schermen een blijvende impact maken.
Na een succesvolle pilotperiode breidt Zeeman TextielSupers, een van de grootste discount retailers, de inzameling van tweedehandskleding onder de noemer ‘Resale’ nu uit naar alle Nederlandse winkels. Al eerder kon er in 50 van de 460 Zeeman-winkels tweedehandskleding worden ingeleverd. Afgelopen zomer startte de discount retailer ook in zes winkels met de doorverkoop van tweedehands dames-, baby- en kinderkleding.
Toen Elisah Pals aan haar afvalvrije levensstijl begon, realiseerde ze zich al snel dat Zero Waste leven veel verder gaat dan alleen plasticvrij boodschappen doen. Het gaat over nul ‘verspilling’, dus ook over water, voedsel, energie en materialen. Om deze reden besloot ze vijf jaar geleden te stoppen met het kopen van nieuwe spullen. En dat is haar beter bevallen dan ze ooit had kunnen denken.