Wat is de echte prijs van ons eten? Wat gebeurt er als we de milieukosten en sociale kosten meerekenen in die prijs? Op dit moment zijn de prijzen van ons eten in de supermarkt al beïnvloed door allerlei zaken: het merk, het seizoen, is het biologisch of juist niet. Tal van factoren kunnen een product goedkoop of juist duur maken. En dan is er nog de huidige hoge inflatie die de prijzen beïnvloedt en de graanprijzen die zullen gaan stijgen vanwege de oorlog in Oekraïne. Veel mensen maken zich dan ook zorgen over de betaalbaarheid van ons voedsel.
Het doorrekenen van externe kosten als milieu impact en eerlijk loon lijkt dan ver weg: moeten prijzen nóg hoger worden? Toch schuurt het een beetje als we voor één euro een avocado kunnen kopen, of een stuk vlees voor kiloknaller prijzen. Zeker als we weten dat voor die avocado veel water gebruikt is en dat stukje vlees veel impact heeft op het milieu. Want betalen we ergens deze kosten niet als samenleving al? Schade aan het milieu door het invliegen van producten uit het buitenland, zoals blauwe bessen uit Peru, die schade die wordt al betaald – door ons klimaat. Deze impact staat alleen niet in de prijs: het is een verborgen prijskaartje.
True Price is een organisatie die nadenkt over deze kosten en verborgen prijzen. Ze maken dit concreet met het doorrekenen en zichtbaar maken van deze verborgen kosten. Het doorrekenen van de verborgen kosten zou juist het kopen van lokale en duurzaam geproduceerde artikelen kunnen stimuleren en het kopen van die blauwe bessen uit Brazilië kunnen ontmoedigen. Nu al kunnen mensen winkelen bij De Aanzet, een natuurwinkel in de Pijp, die ‘echte’ prijzen bij bepaalde producten al doorrekent.
Op dit moment zijn er dus bij verschillende producten verborgen kosten. Ook is gezond en duurzaam voedsel niet altijd toegankelijk voor iedereen. Betaalbaarheid speelt een grote rol bij voedsel in de supermarkt. Niet iedereen kan gezond of duurzaam voedsel makkelijk betalen. Wat kan truepricing daarmee? En kan het juist helpen om een eerlijker voedselsysteem te creëren of zorgt het juist voor een eco-elite?
Vraag jij je dit ook af, en ben je benieuwd hoe truepricing werkt en wat dit betekent voor de betaalbaarheid van producten in de supermarkt? Bezoek dan op 28 juni Pakhuis de Zwijger voor “De echte prijs van voedsel“, een programma met Michel Scholte (TruePrice), Lianne de Bie (SFYN), Veerle Slegte (Het Eetschap) en Nadia Menkveld (ABN AMRO), gemodereerd door Hanane Abaydi, waarbij we ook heel benieuwd zijn naar jouw visie. Kom je ook? Reserveer wel even, via de link: ‘De echte prijs van voedsel‘.